Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12047
Title: Временная перспектива индивида: теоретический и практический аспекты
Other Titles: Тимчасова перспектива індивіда: теоретичний і практичний аспекти
Authors: Закревский, В. Э.
Закревський, В. Е.
Zakrevsky, V. E.
Keywords: сверхрпотребности (тенденции) индивида
объяснительная модель мотивации
временная перспектива личности
темпоральная динамика
смысл будущего
сверхрпотребності (тенденції) індивіда
пояснювальна модель мотивації
тимчасова перспектива особистості
темпоральна динаміка
сенс майбутнього
super-needs (trends) of the individual
explanatory model of motivation
temporary perspective of personality
temporal dynamics
meaning of the future
Issue Date: 2011
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Закревский В. Э. Временная перспектива индивида: теоретический и практический аспекты / В. Э. Закревский // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2011. – №10. – С. 27-30.
Abstract: В работе рассмотрены некоторые теоретические подходы к проблеме временной перспективы личности. Уточнено социально-педагогическое значение сущностных характеристик будущего человека: мотивационны объекты, события, опыт протяженность, насыщенность. Определены вероятные композиционные вариацииразвертывания определяющих тенденций социального поведения – самореализация (беру) и самоотдачи (отдаю). Выявлены структура и типы жизненных стратегий старшеклассников – стратегия интегральной самореализации, стратегия адаптивной самореализации, пассивно-деструктивная стратегия. Осуществлен анализ состояния рынка психологических услуг в части управления временем жизни. У роботі розглянуті деякі теоретичні підходи до проблеми часової перспективи особистості. Уточнено соціально-педагогічне значення сутнісних характеристик майбутнього людини: мотиваційно об'єкти, події, досвід протяжність, насиченість. Визначено ймовірні композиційні варіацііразвертиванія визначальних тенденцій соціальної поведінки - самореалізація (беру) і самовіддачі (віддаю). Виявлено структура і типи життєвих стратегій старшокласників - стратегія інтегральної самореалізації, стратегія адаптивної самореалізації, пасивно-деструктивна стратегія. Здійснено аналіз стану ринку психологічних послуг в частині управління часом життя. he paper considers some theoretical approaches to the problem of time perspective of the individual. The socio-pedagogical significance of the essential characteristics of the future man is specified: motivational objects, events, experience, length, saturation. Probable compositional variations of development of defining tendencies of social behavior - self-realization (I take) and self-giving (I give) are defined. The structure and types of life strategies of high school students are revealed - strategy of integral self-realization, strategy of adaptive self-realization, passive-destructive strategy. The analysis of the state of the market of psychological services in terms of life time management is carried out.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12047
Appears in Collections:2011

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zakrevsky V. E. 2011.pdf143.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.