Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1150
Title: Формування педагогічного розуміння в майбутніх учителів музики у процесі професійної підготовки
Other Titles: Формирование педагогического понимания у будущих учителей музыки в процессе профессиональной подготовки
The formation of pedagogical understanding of future music teachers in the process of their professional training
Authors: Левицька, Ірина Миколаївна
Левицкая, Ирина Николаевна
Levitska, Iryna Mykolayivna
Keywords: розуміння
педагогічне розуміння
майбутні вчителі музики
професійна підготовка
вищий навчальний заклад
понимание
педагогическое понимание
будущие учителя музыки
профессиональная подготовка
высшее учебное заведение
understanding
pedagogical understanding
future music teacher
professional training
higher educational establishment
Issue Date: 2012
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Левицька, І. М. Формування педагогічного розуміння в майбутніх учителів музики у процесі професійної підготовки [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Ірина Миколаївна Левицька; наук. кер. А. Ф. Линенко; ДЗ "Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського". – Одеса, 2012. – 21 с.
Abstract: У дослідженні вперше було визначено та науково обґрунтовано сутність поняття «педагогічне розуміння майбутніх учителів музики», педагогічні умови, що сприяють формуванню педагогічного розуміння в майбутніх учителів музики у процесі професійної підготовки: організація діалогових взаємовідносин у навчально-виховному процесі ВНЗ; використання стратегій розуміння під час роботи з педагогічними літературними джерелами та музичними творами; актуалізація саморозвитку майбутніх учителів музики щодо формування досліджуваного феномена. В результате теоретического анализа научной литературы установлено, что педагогическое понимание будущих учителей музыки – это интегративное личностное образование, которое направлено на осмысление и рефлексию собственной профессиональной и музыкально-просветительской деятельности и предусматривает наличие социального опыта, межкультурного и субъект-субъектного взаимодействия, профессиональных знаний, умений и навыков, а также комплекса личностных качеств. Структура педагогического понимания у будущих учителей музыки в процессе профессиональной подготовки предполагает наличие четырёх компонентов: социального, рефлексивного, содержательно-процессуального, субъектного. The essence of understanding «pedagogical understanding of future music teachers» is stated and scientifically proved in this thesis for the first time; the pedagogical conditions that favor the formation of pedagogical understanding of future music teachers are stated and proved: the organization of dialogue relationships in educational and upbringing process in the Higher Education Establishment is stressed; the strategy of understanding while working with pedagogical literary sources and the pieces of music is used; the actuality of future music teachers` self-development as the formation of researching phenomena while investigating this phenomena is stated; the criteria of this phenomena such as (socio-axiomatic, cognitive-active, personal-evaluative) are found out; the equal formation of pedagogical understanding of future music teachers in the process of professional training (high, sufficient, average, low) is investigated and scientifically proved; the experimental model of formation of pedagogical understanding of future music teachers on the process of professional training is approved.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1150
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Левицька Ірина Миколаївна.aref.pdf189.91 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.