Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11342
Назва: Effective conditions of children's adaptation to the educational conditions in primary school
Інші назви: Эффективные условия адаптации детей к условиям обучения в начальной школе
Ефективні умови адаптації дітей до навчальних умов у початковій школі
Автори: Бартенева, Ирина Александровна
Бартєнєва, Ірина Олександрівна
Bartienieva, Iryna Oleksandrivna
Ноздрова, Оксана Павлівна
Ноздрова, Оксана Павловна
Nozdrova, Oksana Pavlivna
Ключові слова: six-year-old children
successful adaptation
readiness for school
adapted child
psychological and pedagogical support of a first grader
шестирічні діти
успішна адаптація
готовність до школи
адаптована дитина
психолого-педагогічний супровід першокласника
Дата публікації: 2020
Видавництво: of Poloni University
Бібліографічний опис: Bartienieva I. О. Effective conditions of children's adaptation to the educational conditions in primary school / І. О. Bartienieva, O. P. Nozdrova // PNAP. Poland. - 2020. - V. 39. - № 2. - Р. 158-165.
Короткий огляд (реферат): The article deals with the actual topic of adaptation of six-year-old children to the conditions of school education. The essence of the concepts "adaptation", "social adaptation", "psychological adaptation", "adaptation to school" is determined. A theoretical analysis of the topic under study is presented. The factors of disadaptation of children to school are revealed. Indicators of the child's socio-psychological adaptation to school (the formation of adequate behavior, establishing contacts with classmates and teachers, mastering the skills of educational activities) are formulated. The conditions for the successful adaptation of children to school life have been identified. The directions and principles of the activity of the teaching staff of the elementary school for the adaptation of six-year-old children to the conditions of school education are considered. The stages of psychological and pedagogical support of adaptation of first-graders to school are described. It is substantiated that the continuity of the methods of work of the institution of preschool education and primary school is a necessary condition for the adaptation of children to school. One of the effective forms of ensuring continuity and creating psychological comfort for a child's stay in an educational institution is educational complexes. It has been proven that readiness for school is one of the conditions for the successful adaptation of children to school. A model of a psychological portrait of an adapted first-grader is presented, taking into account the pedagogical, intellectual, motivational, emotional-volitional, communicative readiness. У статті розглядається актуальна тема адаптації шестирічних дітей до умов шкільної освіти. Визначено сутність понять «адаптація», «соціальна адаптація», «психологічна адаптація», «адаптація до школи». Представлено теоретичний аналіз досліджуваної теми. Виявлено фактори дезадаптації дітей до школи. Сформульовано показники соціально-психологічної адаптації дитини до школи (формування адекватної поведінки, встановлення контактів з однокласниками та вчителями, оволодіння навичками навчальної діяльності). Визначено умови успішної адаптації дітей до шкільного життя.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11342
Розташовується у зібраннях:Кафедра педагогіки

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Bartienieva Iryna Oleksandrivna 2020.pdf183 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.