Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11342
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorБартенева, Ирина Александровна-
dc.contributor.authorБартєнєва, Ірина Олександрівна-
dc.contributor.authorBartienieva, Iryna Oleksandrivna-
dc.contributor.authorНоздрова, Оксана Павлівна-
dc.contributor.authorНоздрова, Оксана Павловна-
dc.contributor.authorNozdrova, Oksana Pavlivna-
dc.date.accessioned2021-04-29T19:33:13Z-
dc.date.available2021-04-29T19:33:13Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.citationBartienieva I. О. Effective conditions of children's adaptation to the educational conditions in primary school / І. О. Bartienieva, O. P. Nozdrova // PNAP. Poland. - 2020. - V. 39. - № 2. - Р. 158-165.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/11342-
dc.description.abstractThe article deals with the actual topic of adaptation of six-year-old children to the conditions of school education. The essence of the concepts "adaptation", "social adaptation", "psychological adaptation", "adaptation to school" is determined. A theoretical analysis of the topic under study is presented. The factors of disadaptation of children to school are revealed. Indicators of the child's socio-psychological adaptation to school (the formation of adequate behavior, establishing contacts with classmates and teachers, mastering the skills of educational activities) are formulated. The conditions for the successful adaptation of children to school life have been identified. The directions and principles of the activity of the teaching staff of the elementary school for the adaptation of six-year-old children to the conditions of school education are considered. The stages of psychological and pedagogical support of adaptation of first-graders to school are described. It is substantiated that the continuity of the methods of work of the institution of preschool education and primary school is a necessary condition for the adaptation of children to school. One of the effective forms of ensuring continuity and creating psychological comfort for a child's stay in an educational institution is educational complexes. It has been proven that readiness for school is one of the conditions for the successful adaptation of children to school. A model of a psychological portrait of an adapted first-grader is presented, taking into account the pedagogical, intellectual, motivational, emotional-volitional, communicative readiness. У статті розглядається актуальна тема адаптації шестирічних дітей до умов шкільної освіти. Визначено сутність понять «адаптація», «соціальна адаптація», «психологічна адаптація», «адаптація до школи». Представлено теоретичний аналіз досліджуваної теми. Виявлено фактори дезадаптації дітей до школи. Сформульовано показники соціально-психологічної адаптації дитини до школи (формування адекватної поведінки, встановлення контактів з однокласниками та вчителями, оволодіння навичками навчальної діяльності). Визначено умови успішної адаптації дітей до шкільного життя.uk
dc.language.isoenuk
dc.publisherof Poloni Universityuk
dc.subjectsix-year-old childrenuk
dc.subjectsuccessful adaptationuk
dc.subjectreadiness for schooluk
dc.subjectadapted childuk
dc.subjectpsychological and pedagogical support of a first graderuk
dc.subjectшестирічні дітиuk
dc.subjectуспішна адаптаціяuk
dc.subjectготовність до школиuk
dc.subjectадаптована дитинаuk
dc.subjectпсихолого-педагогічний супровід першокласникаuk
dc.titleEffective conditions of children's adaptation to the educational conditions in primary schooluk
dc.title.alternativeЭффективные условия адаптации детей к условиям обучения в начальной школеuk
dc.title.alternativeЕфективні умови адаптації дітей до навчальних умов у початковій школіuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:Кафедра педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bartienieva Iryna Oleksandrivna 2020.pdf183 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.