Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1127
Title: Обучение англоязычной профессиональной речи будущих журналистов
Other Titles: Навчання англійського професійного мовлення майбутніх журналістів
Teaching Future Journalists Professionally Oriented Communication in English
Authors: Гулала-Нури, Ахмед
Гулала-Нурі, Ахмед
Gulala-Nouri, Ahmed
Keywords: жанры журналистики
последовательность речевых действий
единица обучения
речевые умения
алгоритм методических действий
система упражнений
критерии определения эффективности
жанри журналістики
послідовність мовних дій
одиниця навчання
мовленнєві вміння
алгоритм методичних дій
система вправ
критерії визначення ефективності
journalism genres
the sequence of speech acts
unit of teaching
speech skills
the algorithm of methodical actions
system of exercises
efficiency criteria
Issue Date: 2014
Publisher: Южноукраинский национальный педагогический университет имени К. Д. Ушинского
Citation: Гулала-Нури, Ахмед. Обучение англоязычной профессиональной речи будущих журналистов [Текст] : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Ахмед Гулала-Нури; науч. рук. Р. Ю. Мартынова; ГУ "Южноукр. нац. пед. ун-т им. К. Д. Ушинского". – Одесса, 2014. – 212 с.
Abstract: Анализ современных методов обучения профессиональ-ной речи будущих журналистов позволил установить не-достаточное внимание их авторов к развитию иноязычных умений профессиональной речи студентов на основе жан-ровых текстов, что приводило занятие по иностранному языку к обучению изложения информации в связи с опре-деленной тематикой и тем самым затрудняло как совер-шенствование профессиональных знаний, так и умений иноязычной речевой деятельности. У дисертації проаналізовано сучасні методи навчання англійського професійного мовлення майбутніх журналіс-тів, виявлено їх переваги та недоліки. Схарактеризована сутність жанрів журналістики і психологічно обґрунтована послідовність їх пред’явлення для навчання відповідних форм мовлення. Встановлено одиницю навчання професійного іншомовного мовлення майбутніх журналістів у кожному його жанрі. Обґрунтовано компоненти змісту навчання англійського професійного мовлення майбутніх журналістів згідно із жанрами, що вивчаються. Розроблено алгоритм методичних дій щодо навчання професійного іномовлення майбутніх журналістів, який реалізовано у спеціальній системі вправ, ефективність якої перевірена у процесі формувального етапу експерименту і визначена за розробленими критеріями. The thesis deals with the problem of teaching future journalists professionally oriented communication in English. The modern methods of teaching future journalists professio-nally oriented communication in English have been analysed; their weak and strong points have been highlighted. The es-sence of journalism genres and psychologically grounded se-quence of their presentation to teach corresponding forms of speech have been characterized. The components of contents of future journalists’ professionally oriented communication in English according to the genres under study have been substan-tiated. The algorithm of methodical actions as for teaching fu-ture journalists professionally oriented communication in Eng-lish which has its realization in corresponding system of exer-cises has been developed. The effectiveness of the suggested system of exercises has been verified and confirmed in the course of experimental teaching and evaluated according to the developed efficiency criteria.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1127
Appears in Collections:Дисертації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ахмед_Гулала-Нури.doc .pdf1.59 MBAdobe PDFView/Open
Гула-Нури.dis2.doc.pdf116.15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.