Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7820
Назва: Conceptual model of didactic system of graphic-art preparation for future teachers of the fine arts
Автори: Твердохлібова, Яніна Миколаївна
Tverdokhlibova, Yanina Nikolaevna
Al-Fawadi
Hutham, Mezaal Salih
Ключові слова: concept model
educational and creative activities
teaching art
the graphic arts training
art didactics
informative
Дата публікації: 2019
Видавництво: Al-Mustansyriah University الجامعة المستنصرية ( Университет Мустансирии в Багдаде)
Бібліографічний опис: Tverdokhlebova Y. N. Conceptual model of didactic system of graphic-art preparation for future teachers of the fine art / Y. N. Tverdokhlebova, Al-Fawadi // Journal of the college of basic education. – 2019. – V: 25 Issue: 105. – P. 1-18.
Короткий огляд (реферат): В статье раскрывается сущность содержания концептуальной модели художественно-графической подготовки будущих учителей изобразительного искусства. На основе анализа научных исследований по данной проблеме обозначены новые концептуальные идеи, педагогические взгляды ученых относительно теории и практики художественного обучения студентов в педагогических университетах. Субтеоретическим конструктом выступает научно-образовательный потенциал педагогики искусства и ее составляющей - художественной дидактики. Конструкт-модель дидактических условий художественно-графической подготовки будущих учителей изобразительного искусства в статье рассматривается как структурно-логическая система художественно-образовательного взаимодействия педагога и студентов. Относительно характера познавательно-практических способов графической деятельности студентов автором спроектирована дидактическая система, которая целенаправленна на решение учебно-воспитательных задач профессиональной подготовки в области искусства графики. Обозначенные в статье механизмы познавательно-творческой деятельности студентов в области искусства графики обусловлены базовыми психолого-педагогическими и дидактическими закономерностями процесса «обучения - познания - учения - творчества». Логико-смысловое содержание концепт-модели художественно-графической подготовки будущих учителей изобразительного искусства объединяет составные компоненты обозначенного процесса в целесообразную дидактическую конструкцию с ее методическими функциями. Представленная концепт-модель состоит из ведущих компонентов профессиональной подготовки студентов в области искусства графики – теоретического и практического, где второму блоку отводится основная роль; дидактических условий и этапов протекания педагогического процесса, форм и методов их реализации.The article reveals the essence of the content of the conceptual model of artistic and graphic preparation of future teachers of the fine arts. Based on a review of scientific studies on this issue are marked new conceptual ideas, pedagogical views of scientists on the theory and practice of art education of students in pedagogical universities. Sab theoretical construct performs scientific and educational potential of art pedagogy and its component - art didactics. Construct model of didactic conditions of artistic and graphic preparation of future teachers of fine arts in the article is viewed as structural and logical system of artistic and educational interaction between teacher and students. Regarding the nature of cognitive and practical ways of graphic activity of students the author designed a didactic system that is purposeful on the decision of educational problems of vocational training in the field of graphic arts. Designated article mechanisms of cognitive and creative activity of students in the field of graphic art are due to the basic psycho-pedagogical and didactic regularities of the process of "learning - learning - teaching - creativity." Logical-semantic content of the concept model of artistic and graphic preparation of future teachers of fine arts combines multiple components in a designated process expedient didactic design with its methodological features. The presented concept model consists of the leading components of the professional training of students in the field of graphic art - theoretical and practical, where the second unit have a major role; didactic conditions and stages of the flow of the pedagogical process, forms and methods of their implementation.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7820
Розташовується у зібраннях:Кафедра теорії і методики декоративно-прикладного мистецтва та графіки

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Тverdokhlibova.pdf327.28 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.