Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6589
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorBrzezińska, Renata-
dc.contributor.authorБжезиньска, Рената-
dc.contributor.authorIshchenko, Liudmyla-
dc.contributor.authorІщенко, Людмила Валентинівна-
dc.contributor.authorKalynovska, Iryna-
dc.contributor.authorКалиновська, Ірина Сергіївна-
dc.date.accessioned2020-02-14T13:51:03Z-
dc.date.available2020-02-14T13:51:03Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationBrzezińska R. Future Teachers’ Axiological Sphere Development for Children’s Creativity Formation / R. Brzezińska, L. Ishchenko, I. Kalynovska // Наука і освіта. - 2017. - №12. - С.99-104.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6589-
dc.description.abstractThe article deals with the issue of training future teachers for the formation of preschool children’s creativity. The study aims to present and test the experimental methodology of training pedagogy students by means of activating their axiological sphere with the aim to teach them to develop creativity of senior preschool age children. The process of forming the value-motivational sphere for this activity included the following areas of research, in particular: development of methodical methods of influence, a set of methods and techniques, educational and professional tasks aimed at developing positive motivation of students. The formation of positive motivation of students for professional activities on the development of senior preschool children’s creativity is realized in the content of disciplines included in the interdisciplinary system, in the process of modeling problem experimental situations of interdisciplinary content in practical classes, as close as possible to real interaction with children. Further differentiated development of the axiological sphere of future educators is organized (formation of values in the field of professional interaction, creative cooperation, value attitude towards the child as a subject of professional creative interaction). The direct (motivation is formed through the experience of creative collaboration, involvement of students in joint creative activity with children at preschool educational institutions) and indirect (the university teacher creates a special environment, presents simulated events and under their influence generates necessary professional motivation in his/her students) ways of forming positive professional motivation. Стаття присвячена підготовці майбутніх педагогів до формування творчої особистості дитини дошкільного віку. Розв’язується актуальна проблема розвитку аксіологічної сфери майбутнього вихователя у підготовці до формування творчої індивідуальності дітей старшого дошкільного віку. Визначено необхідність забезпечення позитивної мотивації у підготовці майбутнього вихователя до формування творчої індивідуальності дітей старшого дошкільного віку. Метою дослідження є розробка й перевірка експериментальної методики підготовки майбутнього вихователя до формування творчої індивідуальності дітей старшого дошкільного віку, спрямованої на актуалізацію їхньої аксіологічної сфери у вищому закладі освіти. Процес формування ціннісно-мотиваційної сфери до передбаченого виду діяльності включав такі напрями дослідження, як розробка методичних способів впливу, комплексу методів і прийомів, навчально-професійних завдань, спрямованих на розвиток позитивної мотивації студентів. Формування у студентів позитивної мотивації до професійних дій із розвитку творчої індивідуальності старших дошкільників реалізовано у змісті дисциплін, які ввійшли до міжпредметної системи, у процесі моделювання проблемних експериментальних ситуацій міжпредметного змісту на практичних заняттях, максимально наближених до реальної взаємодії з дітьми. Організовано подальший диференційований розвиток аксіологічної сфери майбутнього вихователя (формування цінностей у сфері професійної взаємодії, творчої співпраці, ціннісного ставлення до дитини як до суб’єкта професійної творчої взаємодії). Обрано безпосередній (формування мотивації через здобуття досвіду творчої співпраці, залучення студентів до спільного процесу творчої діяльності з дітьми в дошкільних навчальних закладах) та опосередкований (викладач у навчальних умовах створює спеціальне оточення, уводить майбутнього вихователя до змодельованих подій і під їхнім впливом породжує необхідну професійну мотивацію) шляхи формування позитивної професійної мотивації. За результатами проведеного педагогічного експерименту було підтверджено ефективність запропонованої техніки підготовки студентів до формування творчої індивідуальності дітей старшого дошкільного віку.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherПівденноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинськогоuk
dc.subjectdevelopment of axiological sphereuk
dc.subjectmotivation for pedagogical activityuk
dc.subjectinterdisciplinary systemuk
dc.subjectactive methods of teachinguk
dc.subjectрозвиток аксіологічної сфериuk
dc.subjectмотивація до професійної діяльностіuk
dc.subjectміжпредметна системаuk
dc.subjectактивні методи навчанняuk
dc.titleFuture Teachers’ Axiological Sphere Development for Children’s Creativity Formationuk
dc.title.alternativeАктуалізація аксіологічної сфери майбутніх педагогів до формування творчої індивідуальності дітейuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Brzezińska.pdf577.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.