Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6164
Назва: Педагогічні засади якісного проведення юридичними клініками занять street law: український та польський досвід
Інші назви: Pedagogical foundations of providing high-quality street law lessons by law clinics: ukrainian and polish experience
Автори: Черніцкі, Філіп
Галай, Андрій Олександрович
Гречанюк, Сергій Костянтинович
Шатрава, Сергій Олександрович
Соболь, Євген Юрійович
Czernicki, Filip
Halai, Andrii
Hrechaniuk, Serhii
Shatrava, Serhii
Sobol, Yevhen
Ключові слова: юридична клініка
заняття Street law
принципи Street law
інтерактивні методики викладання
навчальні матеріали
неформальна правова освіта
правопросвітня робота
street law lessons
law clinic
street law principles
interactive teaching technologies
learning materials
informal legal education
rising legal awareness
Дата публікації: 2017
Видавництво: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Бібліографічний опис: Черніцкі Філіп Педагогічні засади якісного проведення юридичними клініками занять street law: український та польський досвід / Ф. Черніцкі, А. О. Галай, С. К. Гречанюк, С. О. Шатрава, Є. Ю. Соболь // Наука і освіта: наук.-практ. журнал. – 2017. – №6. – С. 23-30.
Короткий огляд (реферат): Актуальність теми обумовлена тим, що правопросвітницький компонент юридичної клінічної освіти як однієї з найефективніших форм підготовки фахівців-правників передбачає проведення занять Street law, що в свою чергу, потребує належного методологічного педагогічного, психологічного та правового забезпечення. Натомість сучасні педагогічна та юридична науки питанням занять Street law крізь призму функціонування юридичних клінік не приділяли належної уваги. По суті можемо констатувати відсутність комплексних нау-кових розробок у цій сфері, що обумовлює актуальність цієї роботи. Метою дослідження є формулювання педагогічних та організаційних засад проведення програм Street law юридичними клініками на основі узагаль-нення світових підходів та безпосередньо досвіду юридичних клінік України та Польщі. Для написання статті використані методи наукового пізнання: порівняльний, аналізу і синтезу, експерименту. У результаті до-слідження сформовані основні принципи Street law як форми правопросвітньої діяльності юридичної клініки в Україні та Польщі. The relevance of the issue is caused by the fact that rising legal awareness provided by law clinics as one of the most efficient forms of future law specialists training involves conducting street law lessons, which, in turn, requires proper methodical, psychological and legal support. However, the issue of conducting street law lessons in terms of law clinics functioning in Ukraine still remains understudied. The paper aims to present pedagogical and organizational foundations of providing street law programs by law clinics on the basis of generalizing the main world approaches and the experience of law clinics in Ukraine and Poland. Both countries analyzed (Ukraine and Poland) have their own peculiarities of law clinics’ functioning and providing this kind of lessons. According to the data by 2005, only 20-30% of the law clinics provided legal education in Ukraine. The current-day data according to the List of Law Clinics in Ukraine shows that by the beginning of 2017, only 5 out of 48 ones do not provide legal education, which means that 90% of the Ukrainian law clinics conduct street law lessons. The Polish law clinics chain acknowledges the effect of acquiring professional skills by the students when organizing and conducting street law lessons. Currently street law lessons are provided by about 50% of the general number of law clinics in Poland. As a result of the research, the fol-lowing principles of street law lessons have been distinguished: the principle of practical focus of the acquired knowledge, as well as close connection of the learning material with everyday needs; the principle of clearness of ex-planation; the principle of interactive character of the lessons; the principle of accounting for age peculiarities; the prin-ciple of equality; as well as the principle of legal culture formation. As a rule, after attending street law lessons school students’ legal awareness in different fields of law raises, because these classes include the discussion of everyday legal issues necessary for modern youth. Due to this, it is very important to prepare the law clinics representatives for poten-tial questions and teach them how to discuss them with school students and clearly explain the difficult things.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6164
Розташовується у зібраннях:2017

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Czernicki_2017.pdf607.86 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.