Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5540
Назва: Мовленнєві засоби реалізації інтерактивної стратегії англомовного навчально-наукового лекційного дискурсу
Інші назви: Speech means of implementing interactive strategy of english educational and scientific lecture discourse
Автори: Єременко, Тетяна Євстафіївна
Yeremenko, Tetyana Yevstafiyivna
Урсул, Вікторія Сергіївна
Ursul, Viktoriia
Ключові слова: англомовний навчально-науковий лекційний дискурс
інтерактивна стратегія
мовленнєві засоби
аудиторія
лектор
English-language lecture discourse
interactive strategy
speech means
lecturer
audience
Дата публікації: 2015
Видавництво: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Бібліографічний опис: Єременко Т. Є.Мовленнєві засоби реалізації інтерактивної стратегії англомовного навчально-наукового лекційного дискурсу / Т. Є. Єременко, В. С. Урсул // Наука і освіта. - 2015. №6. - С. 31-35.
Короткий огляд (реферат): У статті розглядається лекційний дискурс та його особливості у сучасній системі освіти. Відзначено на аутентичному англомовному матеріалі найбільш вживані мовленнєві засоби реалізації інтерактивної страте- гії у межах англомовного навчально-наукового лекційного дискурсу. The article deals with lecture discourse and its features in the system of modern education. It is noted that today students are not so much the recipients of educational information as active members of the educational process in general, and lecture discourse in particular. Despite the fact that a lecture refers to the traditional forms of training activities, it is quite difficult to find an alternative to it, due to its multifunctionality. A lecturer nowadays is not just a source of information, he/she is an organizer of the learning process, a consultant, a facilitator, who never focuses the educational process just on himself/herself, and he/she is intended to the active co-operation and interaction with students.The most adequate transfer of information to students, attraction of their attention, networking and interaction with stu- dents are lecturer’s pragmatic aims. One of the ways of achieving these goals is the use of discourse markers (words, which function primarily as structural units of speech), which indicate the need to change the focus of speaker’s attention and intentions. They help a lecturer to create an interesting discourse, which is easy for understanding; to remove hypothetically existing difficulties, which, in turn, increases the role of the organizing principle of the discursive ele- ments. In addition, the use of connection markers between statements makes it easier to understand a foreign language. It is experimentally confirmed that the speech means of implementing the interactive strategy contribute to the effec- tiveness of the English language educational and scientific lecture discourse. They facilitate the process of perceiving the content and factual information contained in the text of a lecture; differentiate general and secondary information, and monitor the dynamics of discourse development; promote the establishment and maintenance of communication between a lecturer and audience and contribute to curious active listening and reflection during a lecture.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5540
Розташовується у зібраннях:2015

Файли цього матеріалу:
Файл РозмірФормат 
Ursul. S.pdf246.61 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.