Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5180
Title: Творчі вправи як засіб розвитку комунікативної компетенції студентів
Other Titles: Creative exercises as means of students` communicative competence development
Authors: Бадюл, Людмила Миколаївна
Badiul, Liudmyla
Цибух, Людмила Миколаївна
Tsibukh, Liudmyla Mykolaivna
Keywords: компетентність
компетенція
комунікативна компетенція
творчість
творчі вправи
студенти
творчество
competency
competence
communicative competence
creative work
creative exercises
students
Issue Date: 2015
Publisher: Бадюл Л. М. Творчі вправи як засіб розвитку комунікативної компетенції студентів / Л. М. Бадюл, Л. М. Цибух // Наука і освіта. - №1. - 2015. - С.5-8.
Abstract: У статті акцентується увага на відмінностях між компетентністю та компетенцією, розглядаються особливості комунікативної компетенції та визначаються її складові. Також аналізуються відмінності твор-чих вправ від нетворчих. Автори пропонують низку творчих вправ, які можна застосовувати під час занять із студентами іноземною мовою та визначають їх вплив на розвиток комунікативної компетенції. Під час про-ведення експерименту групи поділяються на контрольні та експериментальну. Ефективність застосування творчих вправ та їх вплив на розвиток комунікативної компетенції студентів перевіряється за допомогою методу аналізу продуктів діяльності студентів та методу експертної оцінки з боку викладачів-предметників. The article focuses on the differences between competency and competence: competence is a certain standard, the achievement of which may indicate the possibility of a correct solution of a certain task, and competency is an assess-ment of achieving this standard. The features of the communicative competence are considered and its components are identified (language competence, subject competence, linguistic competence and pragmatic competence). Also the dif-ferences between creative and uncreative exercises are analyzed: a creative exercise is an exercise, solution to which cannot be obtained on the basis of a logical conclusion from the given data; it involves creating new methods of opera-tion or peculiar use of existing methods, which leads to the emergence of new knowledge. A number of creative exer-cises which can be used at foreign language lessons with students are offered by the authors. They include business and person-oriented games, brainstorming, case study, etc. The suggested exercises force students to think creatively finding solutions to specific problems, to prove and justify their point of view, to find arguments and counterarguments on the same topic. The effectiveness of creative exercises use at English lessons and their influence on students’ communica-tive competence development are tested by means of the method of activity products analysis and method of expert evaluation by subject teachers. The results of the carried out research prove that the use of creative exercises has posi-tive influence on formation and development of students’ communicative competence.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5180
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Badiul,.pdf223.09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.