Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3467
Title: Формування рефлексивної особистості вчителів гуманітарних спеціальностей у педагогічному вимірі К. Д. Ушинського: післядипломна освіта
Other Titles: Forming reflective personality of the teacher`s specialized in humanities according to pedagogical dimension of K. D. Ushinsky: postgraduate studies
Authors: Сенчина, Наталя Геннадіївна
Senchina, Natalya Gennadiivna
Keywords: К. Д. Ушинський
педагог
учений
педагогічна майстерність
особистість учителя
підготовка
взаємовідносини
педагогічна рефлексія
К. Д. Ушинский
K. D. Ushinsky
pedagogue
teacher
scientist
pedagogical skills
teacher’s personality
education
sympathetic understanding
pedagogical reflection
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Сенчина Н. Г. Формування рефлексивної особистості вчителів гуманітарних спеціальностей у педагогічному вимірі К. Д. Ушинського: післядипломна освіта. / Н. Г. Сенчина // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. - 2017. - № 1. - С. 95-98.
Abstract: У статті висвітлено погляди К. Д. Ушинського щодо взаємовпливу особистості вчителя на учнів та особистість учителя: підготовку майбутніх учителів у взаємозв’язку педагогічної теорії і практики, формування у них «педагогічної майстерності», яка б дозволяла здійснювати ефективні впливи на особистість учнів. The article deals with the problem of forming teacher`s reflective personality in the course of humanitarian specialties according to pedagogical dimension of K. D. Ushinsky: postgraduate studies. We find origins of forming teacher`s reflective personality in our country in the first half of XX century when scientific theory of reflexology was created which influenced pedagogical science and practice. The object of reflexology was the study of the child`s personality in the spectrum of his / her attitudes to surrounding people who outrun his / her actions and conduct. We consider reflexology as mechanism of subject`s sympathetic understanding why he (or she) impresses a company. We designate reflexology as a process of subject`s two-way mirrorlike interrelationship. Its content is reflection, copying behavioral peculiarities (patterns, speech, ect.) of each other. Pedagogical reflexology is known as a capability to evaluate the way pupils and their parents (or colleagues) and other people treat a teacher in a deffered way within the process of pedagogic communication. Nowadays at the universities little attention is paid to training future teachers in pedagogic self-reflection. The backgrounds of pedagogical self-reflection are described in pedagogical heritage of K. D. Ushinsky: training a future pedagogue-teacher as a pedagogue-tutor; opening pedagogical faculties at universities, colleges; training teachers to build pupils’ character; taking into account other people’s opinion.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3467
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Senchina-2017-1.pdf518.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.