Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/24147
Title: Гейміфікація та менторство як ресурси освітнього лідерства в неперервній педагогічній освіті
Other Titles: Gamification and mentoring as resources for educational leadership in continuing teacher education
Authors: Мардарова, Ірина Костянтинівна
Mardarova, Іryna
Гуданич, Наталія Миколаївна
Hudanych, Nataliia
Keywords: гейміфікація
менторство
освітнє лідерство
неперервна педагогічна освіта
професійний розвиток педагогів
мотивація
інноваційні освітні технології
лідерські компетентності
gamification
mentoring,
educational leadership
continuing pedagogical education
professional development of teachers
motivation
innovative educational technologies
leadership competencies
Issue Date: 2025
Publisher: Xарків: Xарківський національний університет імені B. Н. Каразіна
Citation: Мардарова І. К. Гейміфікація та менторство як ресурси освітнього лідерства в неперервній педагогічній освіті / І. К. Мардарова, Н. М. Гуданич // Інноваційні підходи до підготовки і професійного розвитку вчителів «I-TEACH 2025»: зб. тез І Міжнар. наук.-практ. конференції. Xарків: Xарківський національний університет імені B. Н. Каразіна, С. 217–221.
Abstract: Розкрито потенціал гейміфікації та менторства як сучасних ресурсів розвитку освітнього лідерства в системі неперервної педагогічної освіти. Обґрунтовано, що гейміфікація сприяє підвищенню мотивації педагогів до професійного вдосконалення, формує проактивність та орієнтацію на інновації. Менторство розглядається як ефективний інструмент індивідуальної підтримки, формування професійної ідентичності та поширення лідерських практик у педагогічних колективах. Проаналізовано взаємодоповнюваність двох підходів: гейміфікаційні механізми забезпечують динаміку та мотиваційний імпульс, тоді як менторські стратегії гарантують довгостроковий розвиток, рефлексію та професійний супровід. Показано, що інтеграція гейміфікації й менторства сприяє формуванню стійких лідерських компетентностей педагогів, зміцненню командної взаємодії, розвитку інноваційної культури та підвищенню якості освітнього процесу в умовах неперервної освіти. The potential of gamification and mentoring as modern resources for the development of educational leadership in the system of continuing pedagogical education is revealed. It is substantiated that gamification contributes to increasing the motivation of teachers for professional improvement, forms proactivity and orientation towards innovation. Mentoring is considered an effective tool for individual support, the formation of professional identity, and the dissemination of leadership practices in teaching teams. The complementarity of the two approaches is analyzed: gamification mechanisms provide dynamics and motivational impetus, while mentoring strategies ensure long-term development, reflection, and professional support. It is shown that the integration of gamification and mentoring contributes to the formation of sustainable leadership competencies of teachers, the strengthening of team interaction, the development of an innovative culture, and the improvement of the quality of the educational process in the context of continuous education.
URI: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/24147
Appears in Collections:Кафедра дошкільної педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gamification.pdf794.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.