Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23476
Title: Immersive technologies in higher education institutions for designers
Other Titles: Імерсивні технології у вищих навчальних закладах для дизайнерів
Authors: Лісогор, Алла Вікторівна
Lisohor, Alla
Keywords: immersive technologies
virtual reality (VR)
augmented reality (AR)
mixed reality (MR)
design
spatial perception
interactive interaction
educational process
modeling
visualization
iterative process
professional competencies
design innovation
імерсивні технології
віртуальна реальність (VR)
доповнена реальність (AR)
змішана реальність (MR)
дизайн
просторове сприйняття
інтерактивна взаємодія
освітній процес
моделювання
візуалізація
ітеративний процея
професійні компетенції
дизайнерські інновації
Issue Date: 2024
Publisher: Athens, Greece. International Science Group.
Citation: Lisohor A. Immersive technologies in higher education institutions for designers // The 17th International scientific and practical conference “Scientific trends in the development of education in universities” (December24 – 27, 2024). Athens, Greece. InternationalScienceGroup. 2024. - P. 171-176.
Abstract: The paper investigates the introduction of immersive technologies, in particular virtual reality (VR), into the design and training process of designers. The key advantages of VR are considered, including improved spatial perception, effective interaction between designer and client, increased design accuracy, and the ability to make changes in real time. Particular attention is paid to the role of VR in creating an interactive environment that allows clients to immerse themselves in future projects, providing feedback and optimizing the decision-making process. The paper also focuses on the integration of VR into the educational process for designers, which contributes to the development of professional competencies and improves educational experience. The prospects of using other immersive technologies, such as augmented reality (AR) and mixed reality (MR), for the further evolution of design practice are noted. The conclusions of the paper emphasize the significant potential of VR in improving design efficiency, reducing communication barriers between project participants, and introducing innovative approaches to visualization and learning. У статті досліджується впровадження імерсивних технологій, зокрема віртуальної реальності (VR), у процес проектування та навчання дизайнерів. Розглянуто ключові переваги VR, зокрема покращене просторове сприйняття, ефективну взаємодію між дизайнером і клієнтом, підвищену точність проектування та можливість вносити зміни в режимі реального часу. Особлива увага приділяється ролі VR у створенні інтерактивного середовища, яке дозволяє клієнтам зануритися в майбутні проекти, забезпечуючи зворотний зв'язок та оптимізуючи процес прийняття рішень. У статті також зосереджено увагу на інтеграції VR в освітній процес дизайнерів, що сприяє розвитку професійних компетенцій та покращує освітній досвід. Відзначено перспективи використання інших імерсивних технологій, таких як доповнена реальність (AR) та змішана реальність (MR), для подальшої еволюції дизайнерської практики. У висновках статті підкреслюється значний потенціал VR у підвищенні ефективності проектування, зменшенні комунікаційних бар'єрів між учасниками проекту та впровадженні інноваційних підходів до візуалізації та навчання.
URI: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23476
Appears in Collections:Кафедра професійної освіти та дизайну

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lisohor.pdf1.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.