Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1994
Назва: Формування в майбутніх лікарів і провізорів готовності до самоосвіти в межах розробленої моделі
Інші назви: Preparing future doctors and pharmacists for self-education within the limits of the developed model
Автори: Добровольська, Анна Михайлівна
Dobrovolska, Аnna Mykhailivna
Ключові слова: аспекти
готовність до самоосвіти
критерії
модель
рівні
самоосвіта
самостійна робота
структурні компоненти
фактори
aspects
readiness to self-education
criteria
model
levels
self-education
independent work
structural components
factors
Дата публікації: 2016
Видавництво: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Бібліографічний опис: Добровольська , А. М. Формування в майбутніх лікарів і провізорів готовності до самоосвіти в межах розробленої моделі / А. М. Добровольська // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2016. – №10. – 138– 149.
Короткий огляд (реферат): У статті акцентовано увагу на понятті «самоосвіта» в контексті його застосування в процесі формування інформаційно-технологічної компетентності (ІТ-компетентності) майбутніх лікарів і провізорів під час навчання дисциплін природничо-наукової підготовки (ДПНП). Охарактеризовано рівні самоосвітніх умінь майбутніх фахівців, які набуваються в процесі формування ІТ-компетентності в межах вивчення ДПНП. Визначено структурні компоненти самоосвітньої діяльності майбутніх лікарів і провізорів у процесі формування ІТ-компетентності під час навчання ДПНП. Охарактеризовано критерії змісту й організації самоосвітньої діяльності, котрі визначають сформованість готовності майбутніх фахівців до самоосвіти. Розроблено модель формування готовності майбутніх лікарів і провізорів до самоосвіти в процесі набуття ІТ-компетентності під час навчання ДПНП. Визначено рівні готовності майбутніх фахівців до самоосвіти в межах розробленої моделі. In the article, the concept of «self-education» in the context of its application in the process of forming information technology competence (the IT competence) of future doctors and pharmacists in the process of teaching natural science subjects to them has been considered. The following structural components of self-educational activity of future specialists in the process of forming IT competence in the process of teaching natural science subjects to them have been distinguished: motivational, orientational, organizational, procedural, cognitive, value-willed, evaluative, reflexive levels. It has been established that future doctors and pharmacists acquire self-educational skills of four levels in the process of forming IT competence within the limits of studying the natural science subjects. Basing on the reviewing of the curricula it has been concluded that a significant part of academic hours in the process of teaching the natural science subjects is given to independent work. The independent work is considered as one of the major components of the overall management system of the educational process at medical or pharmaceutical universities. It has been found that psychological, psycho-physiological and social factors influence the formation of readiness of the future specialists for self-education in the process of acquiring the IT competence. It has been concluded that the motivational, cognitive, activity, evaluative criteria of the content and organisation of self-educational activity determine the criteria of future specialists’ reparedness for self-education. The model of preparing future doctors and pharmacists for self-education in the process of acquisition of the IT competence in the process teaching natural science subjects to them has been developed. Low, satisfactory, medium and high levels of future specialists’ readiness for self-education within the limits of the developed model have been determined. It has been concluded that the use of the developed model of preparing future doctors and pharmacists for self-education and mastering technologies, methods and forms of its implementation in the process of acquiring the IT competence in the process of teaching natural science subjects to them improves their self-educational activity.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1994
ISSN: 2311-8466
Розташовується у зібраннях:2016

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Добровольська А. М..pdf777.04 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.