Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19859
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorСимоненко, С. П.-
dc.contributor.authorЩубелка, Н. В.-
dc.contributor.authorПривалов, Ю. О.-
dc.date.accessioned2024-08-02T10:27:08Z-
dc.date.available2024-08-02T10:27:08Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationСимоненко С. П. Технології штучного інтелекту на службі вищої школи: на що очікувати? / С. П. Симоненко, Н. В. Щубелка, Ю. О.Привалов // Наукове пізнання : методологія та технологія. – Одеса : Гельветика, 2024. – № 1 (53). – С. 94-101.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19859-
dc.description.abstractШироке впровадження технологій штучного інтелекту в освітні практики потребує глибокого філософського осмислення його можливих наслідків, котрі без перебільшення для всього людства постають як екзистенціальні виклики. Взаємодія ШІ та людини не тільки може докорінно переформатувати існуючу систему зайнятості, котра не може не відбитись і на системі вищої освіти, а й з усією гостротою ставить питання можливостей людства контролювати ШІ у його розвитку, а головне наскільки ці новації відповідають природі, усталеній та апробованій віками системі цінностей та світоглядним орієнтирам людства. Метою статті є дослідження впливу процесів діджиталізації на систему вищої освіти та переосмислення у зв’язку з цим ролі викладача та змісту навчання. Wide implementation of artificial intelligence technologies in educational practices requires a deep philosophical understanding its possible consequences, which, without exaggeration, appear as existential challenges for all of humanity. The interaction of AI and humans can not only radically change the existing employment system, which cannot but be reflected in the system of higher education too, but also with all urgency raises the question of humanity's ability to control AI in its development, and most importantly, how far these innovations correspond to nature, established and tested throughout the ages to the system of values and worldview orientations of humanity. The purpose of the article is to study the impact of digitization processes on the higher education system and to rethink the role of the teacher and the content of education in this regard. Research methods: general scientific methods (deduction, induction, analysis, synthesis), as well as historical and axiological methods were used. Research results: The impact of information and communication technologies on the modern labor market and in the higher education system, in particular, is studied. It is shown that the introduction of AI into the educational process creates potential threats of a significant reduction in the teaching staff of universities.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherВидавничий дім «Гельветика»uk
dc.subjectinformation societyuk
dc.subjectemployment problemuk
dc.subjectartificial intelligenceuk
dc.subjectnatural intelligenceuk
dc.subjectanthropocentric model of knowledgeuk
dc.subjectinformation model of knowledgeuk
dc.subjectінформаційне суспільствоuk
dc.subjectпроблема зайнятостіuk
dc.subjectштучний інтелектuk
dc.subjectприродний інтелектuk
dc.subjectантропоцентрична модель знанняuk
dc.subjectінформаційна модель знанняuk
dc.titleТехнології штучного інтелекту на службі вищої школи: на що очікувати?uk
dc.title.alternativeАrtificial intelligence technologies at the service of higher schools: what to expect on?uk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Symonenko.pdf304.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.