Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19857
Title: Гносеологічний потенціал наукового факту з позицій методології позитивізму
Other Titles: The epistemological potential of a scientific fact from the standpoint of the methodology of positivism
Authors: Борейко, Юрій Григорович
Федотова, Тетяна Володимирівна
Keywords: наукове пізнання
науковий факт
методологія
позитивізм
знання
досвід
верифікація
фальсифікація
scientific knowledge
scientific fact
methodology
positivism
knowledge
experience
verification
falsification
Issue Date: 2024
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Борейко Ю. Г. Гносеологічний потенціал наукового факту з позицій методології позитивізму / Ю. Г. Борейко, Т. В. Федотова // Наукове пізнання : методологія та технологія. – Одеса : Гельветика, 2024. – № 1 (53). – С. 82-86.
Abstract: Актуальність проблеми обумовлюється необхідністю об’єктивного аналізу, узагальнення та систематизації накопичених фактів у процесі наукового пізнання. Важливим завданням є не лише встановлення нового факту, а й пояснення його з точки зору сучасної науки, з’ясування теоретичного і практичного значення. Критичне осмислення наукової інформації, оцінка її преваг і недоліків передбачає методологічне осмислення наукових фактів. Мета дослідження полягає у з’ясуванні гносеологічного потенціалу наукового факту з позицій методології позитивізму. Основними завданнями є аналіз наукового факту як форми вираження предметного знання; розкриття специфіки розуміння наукового факту представниками методологічних напрямів позитивізму. Методи дослідження ґрунтуються на загальнонаукових підходах та принципах філософського дослідження. Розкриття сутнісних характеристик наукового факту як невідємної складової пізнання забезпечує використання структурно-функціонального методу. Діалектичний метод дозволяє осмислити факти об’єктивної дійсності, з’ясувати причини появи фактів та визначити закономірні зв’язки між ними. Пояснення, відбір, класифікація, узагальнення наукових фактів здійснюється за допомогою герменевтичного методу. Компаративний метод дає змогу виявити характеристики фактів повсякденного життя у порівнянні з науковими фактами як відображенням об’єктивних фактів у людській свідомості. The relevance of the problem is determined by the need for objective analysis and generalization and systematization of accumulated facts in the process of scientific knowledge. It is an important task not only establishing a new fact, but also explaining it from the point of view of modern science, clarifying the theoretical and practical significance. Critical understanding of scientific information, its evaluation advantages and disadvantages involves a methodological understanding of scientific facts. The aim of the study consists in clarifying the epistemological potential of a scientific fact from the standpoint of the methodology of positivism. The main tasks are the analysis of a scientific fact as a form of expression of the subject knowledge; disclosure of the specifics of the understanding of a scientific fact by methodological representatives directions of positivism. Research methods are based on general scientific approaches and principles of philosophical research. The disclosure of the essential characteristics of a scientific fact as an integral component of knowledge ensures the use of structural and functional method The dialectical method allows you to comprehend the facts of objective reality, to find out reasons for the appearance of facts and to determine the logical connections between them. Explanation, selection, classification, generalization of scientific facts is carried out using the hermeneutic method. The comparative method makes it possible to identify the characteristics of the facts of everyday life compared to scientific facts as a reflection of objective facts in human consciousness.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19857
Appears in Collections:2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Boreyko.pdf536.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.