Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18604
Title: Психологічна атмосфера та арт-терапія на заняттях скульптури
Other Titles: Psychological atmosphere and art therapy at sculpture classes
Authors: Штикало, Тетяна Степанівна
Shtykalo, Tetyana Stepanivna
Величко, Дмитро Олександрович
Твердохлібова, Яніна Миколаївна
Tverdokhlibova, Yanina Nikolaevna
Keywords: психологічна атмосфера
арт-терапія
психологічна розрядка
художньо- творча діяльність
скульптура
psychological atmosphere
art therapy
psychological release
artistic and creative activities
sculpture
Issue Date: 2023
Publisher: Державний заклад "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського"
Citation: Штыкало Т. С. Психологічна атмосфера та арт-терапія на заняттях скульптури / Т. С. Штікало, Д. О. Величко, Я. М. Твердохліьова //
Abstract: Стаття присвячена теоретичному обґрунтуванню та практичній апробації необхідності створення на заняттях з художньо-творчої діяльності (скульптури) позитивної психологічної атмосфери, а також можливості подолання психологічної напруги засобом арт-терапевтичних вправ. Актуальним є виявлення тих засобів та методів організації освітньо-виховного процесу студентів на заняттях зі скульптури, які є найбільш ефективними у створенні такої психологічної атмосфери, яка сприятиме художньо-творчій діяльності та активізуватиме мистецький потенціал здобувачів освіти. Зокрема, розглянуто феномени психологічної атмосфери та арт-терапії, їхособливості в контексті художньо-творчої діяльності та можливість включення цих питань восвітньо-виховний процес художньо-графічного факультету Державного закладу«Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського».Тобто йдеться про створення такої ситуації в освітньому процесі на заняттях зі скульптури, за якої студенти відчуватимуть свою психологічну захищеність, мотивацію до навчання та творчу наснагу. Адаптація освітнього середовища відповідно до сучасних критеріїв збереження психологічного здоров’я, що допомагає подолати проблеми психічної неврівноваженості майбутніх викладачів мистецьких спеціальностей. The article is devoted to the theoretical substantiation and practical approbation of the need to create a positive psychological atmosphere at classes of Artistic and Creative Activity (Sculpture), as well as the possibility of overcoming psychological stress through art therapy exercises. It is important to identify those means and methods of organizing students’ educational process at Sculpture classes which are most effective in creating such a psychological atmosphere that might promote artistic and creative activities and activate students’ artistic potential. In particular, the phenomena of a psychological atmosphere and art therapy, their features in the context of artistic and creative activities alongside the possibility of including these issues in the educational process of the Art and Graphic Faculty of the State institution “South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky” (Ushynsky University) are considered. That is, it is about creating such a situation in the educational process at Sculpture classes in which students will feel their psychological security, motivation to study and creative effort. The adaptation of the educational environment in accordance with modern criteria for preserving psychological.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18604
Appears in Collections:2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Psychological atmosphere and art therapy at sculpture classes.pdf261.02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.