Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1819
Title: Особливості роботи психолога дитячого центру з підлітками із зони бойових дій (на прикладі УДЦ «Молода Гвардія»)
Other Titles: Peculiarities of the children’s center psychologist’s work with adolescents from the anti-terrorist operation zone (through the example of the ucc «moloda hvardiia»)
Authors: Цибух, Людмила Миколаївна
Tsibukh, Liudmyla Mykolaivna
Keywords: зона антитерористичної операції
психотравмуючі ситуації
посттравматичний стресовий розлад
корекційна робота
підлітки
Український дитячий центр «Молода гвардія»
zone of anti-terrorist operation
psycho-traumatic situations
posttraumatic stress disorder
correctional work
adolescents
Ukrainian children’s centre "Moloda Hvardiia"
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Цибух Л. М. Особливості роботи психолога дитячого центру з підлітками із зони бойових дій (на прикладі УДЦ "Молода гвардія") / Л. М. Цибух // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2016. – № 9. – С. 199–203.
Abstract: У статті розглядається вплив психотравмуючих ситуацій на емоційний та психічний стан дітей та підлітків. Розкрито особливості застосування діагностичних методів із метою виявлення актуального психоемоційного стану підлітків із зони антитерористичної операції на сході України. Визначено особливості наявного психоемоційного стану таких підлітків на момент прибуття до Українського дитячого центру «Молода гвардія». Запропоновано можливі методи та прийоми роботи з підлітками, які пережили психотравмуючі ситуації, в умовах дитячого центру та виявлено їх вплив на стан підлітків із посттравматичним стресовим розладом. The article, on the basis of the carried-out theoretical analysis, considers the influence of psycho-traumatic situations on mental and emotional state of a person, his/her behavior. The following basic manifestations of children’s and adolescents’ PTSD (posttraumatic stress disorder) are described: avoidance of the situations associated with the trauma; nightmares;bradyesthesia; the increased anxiousness; avoidance of communication, fears, etc. The paper is aimed at identifying the influence of staying in the ATO zone on adolescents’ psychoemotional state and selection of the corresponding methods of their emotional state correction. For identification of the current psychoemotional state of adolescents, the following techniques were used: test “Nonexistent Animal”, test “Person in the Rain”, test “Tree”, technique “Anxiety Scale”, technique “Children’s Questionnaire of Neuroses”, Harvard questionnaire. The use of these techniques at the moment of adolescents’ arriving from the ATO zone in the Ukrainian children’s center “Moloda Hvardiia” has shown that the high level of anxiousness, feeling of vulnerability, mistrust, aggression, difficulties in communication, existence of nightmares are peculiar to the respondents. To correct the negative emotional state of the adolescents who have experienced the psycho-traumatic situations, the appropriate programme aimed at decreasing the level of anxiousness, aggression, fear, as well as increasing self-confidence, has been offered. It included interviews, role-playing and situational games, drawings, exercises on removal of muscular cramps, etc. The final test, which has been carried out after the correctional work with adolescents has identified that their current emotional state improved, proves the necessity of undertaking similar work in the children’s recreational centers with the children and adolescents who have experienced the psycho-traumatic situations.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1819
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Цибух Л. М..pdf623.19 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.