Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17172
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorПетренко, Олена-
dc.contributor.authorЧепок, Ольга Олегівна-
dc.contributor.authorChepok, Olga Olegivna-
dc.date.accessioned2023-05-03T11:24:15Z-
dc.date.available2023-05-03T11:24:15Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.citationПетренко О. Щодо розробки факультативного курсу з елементів теорії диференціальних рівнянь для учнів закладів загальної середньої освіти / О. Петренко, О. О. Чепок // Фізико-математична освіта. - 2023. - Т. 38. - No 2. - С. 43-49.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/17172-
dc.description.abstractЗа умов сьогодення володіння основами теорії диференціальних рівнянь представляється наполегливою вимогою до сучасної природничо-математичної та економічної вищої освіти. У той же час знайомство навіть з елементами відповідної теорії не передбачено неявними програмами курсів математики закладів загальної середньої освіти. При цьому в курсах фізики з інтегруванням диференціальних рівнянь учні, фактично, зустрічаються вже у дев’ятому класі, під час опанування властивостей рівноприскореного руху та радіоактивного розпаду, відповідні формули учням пропонуються без жодних обґрунтувань. Подібна ситуація аж ніяк не сприяє розвитку логічного та критичного мислення учнів, суперечить концепції впровадження у навчальний процес на рівні середньої освіти елементів дослідницького навчання. Розумним тимчасовим для учнів старших класів закладів загальної середньої освіти факультативного курсу з теорії диференціальних рівнянь. Competence on the grounds of the theory of differential equations seems to be an urgent request for modern natural mathematical and economic higher education. At the same time, the present programs of math courses at institutions of general secondary education make no provisions for mastering even some elements of the corresponding theory. In spite of this, in fact, even students of the ninth form meet with the integration of differential equations in the courses of physics, according to mastering the properties of uniformly accelerated motion and radioactive decay; the corresponding formulas are offered to them without any proofs. Such a situation in no way favors the development of logical and critical thinking of students and contradicts the concept of introducing some elements of research into the educational process at the level of secondary education. The introduction of the elective course on the theory of differential equations for students of senior classes of institutions of general secondary education is proposed as a reasonable temporary step to solve the existing problem.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherConcerning the developing of an elective course on the elements of the theory of differential equations for students of institutions of general secondary educationuk
dc.subjectзаклад загальної середньої освітиuk
dc.subjectдиференціальні рівнянняuk
dc.subjectфакультативні заняття з математикиuk
dc.subjectкурси фізики закладів загальної середньої освітиuk
dc.subjectinstitution of general secondary educationuk
dc.subjectdifferential equationsuk
dc.subjectelective courses in mathematicsuk
dc.subjectphysics courses of general secondary education institutions; mathematics courses of institutions of general secondary educationuk
dc.subjectкурси математики закладів загальної середньої освіти-
dc.titleЩодо розробки факультативного курсу з елементів теорії диференціальних рівнянь для учнів закладів загальної середньої освітиuk
dc.title.alternativeConcerning the developing of an elective course on the elements of the theory of differential equations for students of institutions of general secondary educationuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:Кафедра вищої математики і статистики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Concerning the developing of an elective course on the elements.pdf614.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.