Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1714
Title: Інноваційні педагогічні шляхи розвитку силових здібностей хлопців 16-17 років засобами скелелазіння
Other Titles: Innovative pedagogical ways of the development оf 16-17-year-old boys’ strength by means of wall climbing
Authors: Шуба, Вікторія Вікторівна
Shuba, Viktoriia
Keywords: скелелазіння
старша школа
фізичне виховання
силові здібності
мотивація
підготовленість
sport climbing
senior school
physical education
strength
motivation
preparedness
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Шуба В. В. Інноваційні педагогічні шляхи розвитку силових здібностей хлопців 16-17 років засобами скелелазіння / В. В. Шуба // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 8. – С. 176. – 181
Abstract: У статті представлено особливості системи реалізації особистісно зорієнтованого підходу у фізичному вихованні на основі використання скелелазіння, також визначено структуризацію етапів, методів, принципів і форм організації позакласних (секційних) занять фізичними вправами силової спрямованості. Встановлено специфіку орієнтації учнів щодо засобів фізичного виховання та вперше визначено методичні підходи до нав- чання учнів застосовувані скелелазіння для розвитку силових якостей. Удосконалено методику впровадження у старших школярів умінь і навичок використання силових навантажень у навчальний та позакласний час залежно від мотиваційних прагнень та фізичних можливостей організму. The article deals with the developed technique of developing 16-17-year-old boys’ strength by means of wall climbing.Nowadays scholars and pedagogues studying the issues of wall climbing are interested in new methods and means of teaching and training. Wall climbing is considered to be a kind of sports and active leisure at the same time. The comparing of mountain and wall climbing shows that wall climbing is more comfortable and safe for unskilled climbers. Besides, wall climbing has the following advantages: a great number of different routes, high level of safety, convenient location. Climbing is not only an interesting activity for children, but also a health-promoting kind of sports, because it smoothly develops all types of muscles, strengthens bands, develops spatial thinking, improves movements and reaction. The structure of stages, methods, principles and forms of extracurricular lessons organization on the basis of wall climbing has been presented in the paper. The study involved 32 boys divided into control and experimental groups. The following methods have been used: the review of the scientific literature, questioning of 16-17-year-old boys, pedagogical experiment, pedagogical testing (chinup, hanging, wrist flexion, wrist dynamometry, etc.), methods of mathematical statistics. The technique involves a set of exercises using a climbing wall performed by the surveyed during the extracurricular time. The results of the experiment have confirmed the efficiency of the developed technique aimed at the development of 16-17-year-old boys’ strength.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1714
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Шуба В. В..pdf706.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.