Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16906
Title: Educating Students with Special Educational Needs in the Context of Modern Neurosciences
Other Titles: Навчання студентів з особливими освітніми потребами в контексті сучасних нейронаук
Authors: Pshenychna, Natalia
Mishenina, Tetiana
Поплавська, Тетяна Миколаївна
Poplavska, Tetiana Mykolaivna
Dzhus, Oksana
Serheieva, Valentyna
Inna, Babii
Keywords: Child neuropsychology
brain damage
speech delay
developmental disorders
correctional work
accompanying teacher
intellectual disabilities
дитяча нейропсихологія
пошкодження мозку
корекційна робота
вчитель-супроводжувач
затримка мовлення
порушення розвитку
інтелектуальна недостатність
Issue Date: 2021
Citation: Pshenychna N. Educating Students with Special Educational Needs in the Context of Modern Neurosciences /N. Pshenychna,Т. Mishenina, T. M. Poplavska, О. Dzhus, V. Serheieva, I. Babii // ВRAIN. Broad Research in Аrtificial Intelligence and Neuroscience. - September, 2021, V. 12, Issue 3. - Р. 270-286.
Abstract: The relevance of this topic resides in the fact that children with special developmental needs should have equal opportunities with other children in getting training and this means not only creation of technical conditions for unimpeded access of children with disabilities to secondary schools, but also specifics of the educational process to be built taking into account psychophysical abilities of physically disabled children. The article presents research results of domestic and foreign scientists, teachers and psychologists on education of students with special needs in the context of modern neuropsychology. It is the neuropsychology of children that allows us to get acquainted closer with peculiarities of children’s development and, accordingly, to correctly determine methods and principles of working with students. We considered disorders in the process of ontogenesis, which most often occur in children: speech delay, autism, hyperactivity, intellectual disabilities. All of them complicate social connections, which often leads to low self-esteem, especially with hyperactive children and students with speech impairments. Therefore, in the process of educating students with special needs, domestic scientists call for the use of neuropsychological correction, which is the basis of social protection of children with developmental problems and creates the most favorable conditions for their education and socialization. Methods of correctional work are aimed not only at overcoming some of the disorders, but at development of a harmonious personality. Актуальність даної теми полягає в тому, що діти з особливими потребами розвитку повинні мати рівні з іншими дітьми можливості в навчанні, а це означає не лише створення технічних умов для безперешкодного доступу дітей з обмеженими можливостями до загальноосвітніх навчальних закладів, а й особливості навчання. У статті представлено результати досліджень вітчизняних і зарубіжних вчених, педагогів і психологів з питань освіти студентів з особливими потребами в контексті сучасної нейропсихології. Саме нейропсихологія дітей дозволяє ближче познайомитися з особливостями розвитку дітей і, відповідно, правильно визначити методи і принципи роботи з учнями. У статті розглянуто питання стосовно порушення в процесі онтогенезу, які найчастіше зустрічаються у дітей: затримка мовлення, аутизм, гіперактивність, інтелектуальна недостатність. Всі вони ускладнюють соціальні зв'язки, що часто призводить до заниження самооцінки, особливо у гіперактивних дітей та учнів з порушеннями мовлення. Тому в процесі навчаючи учнів з особливими потребами, вітчизняні науковці закликають до застосування нейропсихологічної корекції, яка є основою соціального захисту дітей з вадами розвитку та створює максимально сприятливі умови для їх навчання та соціалізації. Методи корекційної роботи спрямовані не тільки на подолання окремих порушень, а й на розвиток гармонійної особистості.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/16906
Appears in Collections:Кафедра філософії, соціології та менеджменту соціокультурної діяльності

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Educating Students.pdf450.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.