Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1378
Назва: Територіально-економічне районування у розрізі аграрної професійної освіти
Інші назви: Territorial and economic zoning from a perspective of agricultural professional education
Автори: Каричковський, В. Д.

Karychkovskyi, V.
Ключові слова: районування
територіально-економічний регіон
аграрний вищий навчальний заклад
майбутній фахівець
кадрове забезпечення
сільськогосподарське підприємство
відсоткове значення
zoning
territorial and economic region
agrarian university
future specialist
human resourcing
agricultural enterprise
percentage value
Дата публікації: 2016
Видавництво: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Бібліографічний опис: Каричковський, В. Д. Територіально-економічне районування у розрізі аграрної професійної освіти / В. Д. Каричковський // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 6. – С. 22-29.
Короткий огляд (реферат): Територіально-економічне районування є одним із важливих факторів організації управління державою. У статті автор аналізує територіально-економічні регіони України у складі дев’яти районів із точки зору професійної підготовки майбутніх фахівців-аграріїв, зокрема їх забезпеченості вищими навчальними закладами аграрного спрямування, частки студентів агарних вищих навчальних закладів у структурі населення та кадро- вого забезпечення сільськогосподарських підприємств випускниками. На основі проведеного аналізу автор вносить пропозиції щодо активізації підготовки майбутніх фахівців у певних регіонах. Territorial and economic zoning is one of important factors of the government of the state. The author analyses the territorial and economic regions of Ukraine represented by nine regions in the context of training future agrarians, in particular from a perspective of providing these regions with higher agrarian educational institutions; the proportion of students of higher agrarian educational institutions within the whole population as well as human resourcing of agricultural enterprises with graduates. Based on the analysis performed, the author has made the following conclusions: - under conditions of market economy in Ukraine agricultural sector is one of top-priority line of the national business; - the analysis of territorial and economic regions of Ukraine in terms of training specialists for agricultural industry is relevant; - the distribution of higher agrarian educational institutions in the above mentioned regions is unequal; - the level of staff support of agricultural enterprises of cooperative manufacturing arrangement by graduates of agrarian universities is about 5.96-11.57 people per enterprise. Proceeding from the research, we can recommend activation of training future specialists-agrarians at higher educational institutions of Black Sea, Dnieper and Central economic regions. They are the following: Dnepropetrovsk State Agrarian and Economic University, Tavria State Agrotechnological University, Odessa State Agrarian University, State Higher Educational Institution “Kherson State Agrarian University”, Mykolayiv National Agrarian University, Uman National University of Horticulture and Kyrovograd National Technical University.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1378
ISSN: 2311-8466
Розташовується у зібраннях:2016

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Каричковський В. Д..pdf567.56 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.