Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1305
Title: Ефективність проведення корекційних розвиваючих занять методом Бобат для дітей дошкільного віку з ураженням ЦНС із урахуванням гендерних особливостей
Other Titles: Efficiency of Bobath correctional remedial exercises for preschoolers with cerebral palsy considering their gender peculiaties
Authors: Буховець, Божена Олегівна
Bukhovets, Bozhena Olegivna
Keywords: психомоторний розвиток
діти дошкільного віку
метод Бобат
центральна нервова система
корекційні розвиваючі заняття
psychomotor development
preschoolers
the Bobath method
central nervous system
remedial gymnastics
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Буховець, Б. О. Ефективність профедення корекційних розвиваючих занять методом бобат для дітей дошкільного віку з ураженням цнс із урахуванням гендерних особливостей / Б. О. Буховець // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 4. – С. 47-54.
Abstract: Статтю присвячено проблемі визначення ефективності застосування методу Бобат як основної методики корекції психофізичного стану дітей дошкільного віку з ураженням центральної нервової системи, враховуючи гендерні особливості. Для оцінки ефективності проведення корекційних розвиваючих занять методом Бобат із урахуванням гендерних особливостей було розроблено та використано власну адаптовану шкалу «Карта – тест рухових можливостей дітей від 3місяців до повноліття», яка визначає основні етапи психомоторного розвитку дитини. Враховуючи універсальність, доступність та інформативність цього тесту стало можливим оцінити ефективність застосування методу Бобат у корекції психофізичного стану дітей дошкільного віку з ураженням центральної нервової системи. The article deals with the issue of the efficiency of applying Bobath therapy as the main method of the correction of psycho-physical state of preschoolers with central nervous system damages considering their gender. In order to assess the efficiency of the correctional remedial exercises the adapted scale “Testing motor skills of children aged from 3 months to the lawful age” was used. It helped to estimate the stages of psychomotor development of preschoolers. Due to its flexibility, accessibility and informative value it became possible to assess the effectiveness of the Bobath therapy for the correction of the psychophysical state of the above mentioned children. The experiment was based on the estimation of the basic motor skills in certain positions at the beginning and the dynamics of their formation at the end of the course of Bobath correctional remedial gymnastics. Positive results in the formation of motor skills in the initial position standing on all fours of both boys and girls have been observed. It confirms the effective influence of the proposed method on the back muscles, upper and lower limbs. It should be stated that all the examined motor skills have improved, however, the deterioration in the formation of some complex skills (walking, lifting a leg) because of the rapid improvement of performing more simple exercises (sitting, kneestanding) has been noted. Considering the research results it should be emphasized that Bobath correctional remedial gymnastics contributes to successive formation of locomotor system functions of preschoolers with central nervous system damage.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1305
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Буховець Б. О.pdf344.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.