Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10139
Title: Урахування психотипів студентів при організації проектних груп
Other Titles: Project groups formation with consideration the psycho types of students
Authors: Іванов, Віктор Володимирович
Іванова, Світлана Володимирівна
Ivanova, Svitlana Volodymyrivna
Keywords: проектна група
командні ролі
психотипи
project group
team roles
psychotypes
Issue Date: 2016
Publisher: Сумський державний педагогічний університет ім. А. С. Макаренка
Citation: Іванов В. Урахування психотипів студентів при організації проектних груп / В. Іванов, С. Іванова // Пед. науки: теорія, історія, інноваційні технології. - 2016. - № 8. - С. 126-135.
Abstract: У статті розглянуто питання формування проектних груп у вищих навчальних закладах для виконання комплексних курсових та дипломних проектів. При роботі групи тривалий час – семестр або навчальний рік необхідно враховувати психотипи учасників проектної групи. Такий досвід накопичений вченими, що займаються питаннями менеджменту та психологами. Зроблено співставлення різних типологій командних ролей. Обрано для використання типологію Р.М.Белбіна, показано які командні ролі в інших типологіях відповідають ролям за Р. М. Белбіним. Даний аналіз ролі викладача в проектній групі та за межами групи. Наведені приклади з практичного досвіду по формуванні і роботі проектних груп. The article discusses the project groups’ formation in the higher educational establishment for the execution of the integrated course and degree projects. It is necessary to take into consideration the psycho types of the members of the project team while the group is working for a long time. This experience has been gained both by the scientists dealing with the project management and the psychologists. The analysis of various approaches for different psycho types has been made by: Myers-Briggs, A. Augustinavichiute, OCEAN and team roles. The latter has been given the most attention. The comparison of different typologies of the team roles has been made. R. M. Belbin typology has been chosen for using. The compliance tables of MTR-i, Margerison-McCann, T. Bazarova team roles relatively to R. M. Belbin roles were developed. The examples of practical experience in the formation and work of the project teams on the basis of R. M. Belbin’s tests are made.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/10139
Appears in Collections:Кафедра математики і методики її навчання

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Іvanov.pdftext of article884.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.