Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/100
Назва: Педагогічні умови формування функціональної компетентності майбутніх соціальних працівників із вуличної роботи
Інші назви: Pedagogical conditions of forming functional competence of future social workers
Автори: Корнещук, Вікторія Вікторівна
Боделан, Марина Володимирівна
Korneschuk, Victoriya Victorivna
Bodelan, Maryna
Korneschuk, Victoriya Victorivna
Ключові слова: вулична соціальна робота
майбутній соціальний працівник
функціональна компетентність майбутніх соціальних працівників з вуличної соціальної роботи
педагогічні умови
street social work
future social worker
functional competence of future social workers in street social work
pedagogical conditions
Дата публікації: 2018
Видавництво: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Бібліографічний опис: Корнещук В. В. Педагогічні умови формування функціональної компетентності майбутніх соціальних працівників із вуличної роботи / В. В. Корнещук, М. В. Боделан // Наука і освіта. – 2018. – №2. – C. 5–10.
Короткий огляд (реферат): У статті обґрунтовано та схарактеризовано педагогічні умови формування функціональної компетентності майбутніх соціальних працівників з вуличної соціальної роботи в процесі їх професійної підготовки у ВНЗ: фасілітаційний супровід професійної підготовки студентів до вуличної соціальної роботи; організація професійної підготовки студентів до вуличної соціальної роботи на засадах інтеракції; набуття практичного досвіду вуличної соціальної роботи; мотивування студентів до здійснення вуличної соціальної роботи на етичних засадах. Виявлено вплив визначених педагогічних умов на формування знань, умінь, навичок, особистісних і професійно важливих якостей студентів, що входять до структурних компонентів функціональної компетентності майбутніх соціальних працівників з вуличної соціальної роботи. Street social work is a part of professional activity aimed at assistance to individuals and social groups in overcoming personal and social difficulties by establishing and maintaining contacts between them and social service specialists, protection, correction and rehabilitation outside. Functions performed by a social worker (social assistance, help in coping with consequences of natural disasters and social conflicts, social compensatory, diagnostic, prognostic, warning and preventive, human rights function, socio-pedagogical, socio-household, communicative, advertising and advocacy, moral and humanistic, organizational), impose certain requirements to his/her knowledge, abilities, skills, personal and professional qualities which compose his/her functional competence. Functional competence is a complex of such social worker’s qualities as technological, interactive, interdisciplinary and also progress competency. Pedagogical conditions contributing to the formation of functional competence of a future social worker in street social work is a complex of external and internal circumstances and their introduction in the process professional training of students. Taking into account the specifics of these workers’ functional competence the following pedagogical conditions contributing to its formation, have been distinguished: facilitation in professional training of students; organization of professional training on the basis of interaction; acquiring practical experience in street social work; motivation of students for the realization of street social work on ethical grounds. In order to assess professionally important and personal qualities which compose functional competence of future social workers in the field of street social work, the following techniques were used: The Method of Diagnosis of Interpersonal Relations by T. Leary, 16PF Questionnaire by R. Cattell, Assessment of the Level of Friendliness” by V. Ryakhovsky, “Diagnosis of Personality Orientation by B. Bass” by V. Smekal, M. Kucher. The survey involved 280 students. The results of the carried out pedagogical experiment has shown that the suggested pedagogical conditions do contribute to the formation and development of the functional competence of this category of workers, which has been checked and proved by means of Mann-Whitney U-test.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/100
ISSN: 2311-8466
Розташовується у зібраннях:2018

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Вікторія Вікторівна Корнещук, Марина Володимирівна Боделан.pdf544.32 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.