Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9951
Title: Феномен праці у парадигмі життєвого циклу у системі індустріальної освіти
Other Titles: The phenomenom of labor in the life cycle paradigm of the idustrial education system
Authors: Зінкевич, Василь Іванович
Zinkevych, Vasyl Ivanovych
Keywords: індустріальна освіта
життєвий цикл
праця
суспільний поділ праці
освітянська діяльність
соціальний інститут освіти
соціальна система освіти
industrial education
life cycle
labor
social division of labor
educational activity
social institute of education
social system of education
Issue Date: 2019
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Зінкевич В. І. Феномен праці у парадигмі життєвого циклу у системі індустріальної освіти / В. І. Зінкевич // Перспективи. – 2019. – №3. – С.34-41.
Abstract: У статті аналізується місце і роль феномена праці як підстави породження соціального інституту освіти і рушійної сили соціальної системи індустріальної освіти, що іманентно визначає зміст і принцип функціонування освітянської діяльності, а форму її реалізації забезпечують умови буття соціальної системи освіти в конкретному виді суспільства. Буття системи індустріальної освіти аналізується в парадигмі життєвого циклу соціальних систем. Звертається увага на те, що зміна підстави соціального розвитку взагалі і освіти зокрема зумовлена хвилями НТП, що матеріалізується у сфері виробництва якісно новими засобами праці і технологіями, а в організаційній – новим поділом суспільної праці, що вимагає адекватних змін у суспільному поділі праці. Визначається, що соціальна система індустріальної освіти пройшла чотири етапи: етап зародження – середина XVI ст. – кінець XVII ст.; етап зростання – кінець ХVІІ – кінець ХІХ ст.; етап зрілості – кінець XIX ст. – 70-і роки ХХ ст.; етап занепаду – 70-і роки ХХ – початок ХХІ ст. Кожен етап життєвого циклу системи освіти має власні особливості у площині поділу суспільної праці: на етапі породження новий суспільний поділ праці знищував поділ аграрної праці; на етапі зростання боротьба загострилась у внутрішньому просторі індустріального суспільства, оскільки працівники не сприймали нові види праці і нові форми її організації; на етапі зрілості становлення суспільного поділу праці досягло свого апогею; на етапі занепаду системи індустріальної праці з’явилися перші ознаки того, що у суспільному поділі праці настали інші часи і на перший план вийшли нові види виробничої діяльності. Водночас сталість цивілізаційного остова планетарної спільноти забезпечується наявністю сталих елементів буття певної цивілізаційної доби, до яких належать такі: 1) принцип виробництва; 2) поділ суспільної праці; 3) принцип організації системи освіти; 4) провідна ідеологема буття системи освіти; 5) призначення продукту системи освіти; 6) сутність і характер освітянської діяльності. Це означає, що кожна цивілізація породжує свій соціальний інститут освіти і свою соціальну систему освіти, а не користується здобутками попередньої доби. The article analyzes the place and role of the phenomenon of labor as the basis for creation of a social institute of education and the driving force of the social system of industrial education, which immanently determines the content and principle of functioning of educational activity while the form of its implementation is provided by the conditions of being a social system of education in a particular type of society. The existence of industrial education is analyzed in the paradigm of a life cycle of social systems. Attention is drawn to the fact that the change in the basis of social development in general and education in particular, is caused by the waves of scientific and technical revolution, which in the sphere of production materializes with qualitatively new means of labor and technology, and in the organizational division – by the new division of social labor, which requires adequate changes in the social division of labor. The social system of industrial education has passed the following four stages: stage of origin – middle of the XVI century −- end of the seventeenth century; stage of growth – end of XVII − end of XIX century; stage of maturity – end of XIX century – 1970s; stage of decline – 1970s − beginning of XXI century. Each stage of a life cycle of the education system has its own peculiarities in the plane of division of social labor: at the stage of origin a new social division of labor destroyed the division of agrarian labor; at the stage of growth, the struggle intensified in the inner space of industrial society as workers did not perceive new types of labor and new forms of organization; at the stage of maturity – formation of social division of labor reached its climax. At the stage of the decline of the industrial labor system, the first signs were emerging that the social division of labor had come at a different time and that new productive activities had come to the fore. At the same time, the stability of the civilizational backbone of the planetary community is ensured by the presence of stable elements in the existence of a particular civilization age, which include: 1) the principle of production; 2) division of social work; 3) the principle of organization of the education system; 4) the leading ideologeme of the existence of an educational system; 5) product designation of the education system; 6) the essence and nature of educational activities. This means that every civilization generates its own social institute of education and its social system of education, and in no way takes advantage of the achievements of the previous day
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9951
Appears in Collections:2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zinkevych 2019.pdf255.98 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.