Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9946
Title: Філософські аспекти проблеми підготовки майбутніх вихователів ЗДО до роботи з батьками
Other Titles: Philosophical aspects of the problem of preparation of future educators of ZDO to work with parents
Authors: Кот, Ксенія Сергіївна
Kot, Kseniia Serhiivna
Keywords: підготовка
професійна підготовка
майбутні вихователі
взаємодія
заклади дошкільної освіти
preparation
vocational training
interaction
pre-school educational institutions
Issue Date: 2019
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Кот К. С. Філософські аспекти проблеми підготовки майбутніх вихователів ЗДО до роботи з батьками / К. С. Кот // Перспективи. – 2019. – №2 – С.61-65.
Abstract: У статті розкрито філософські аспекти проблеми підготовки майбутніх вихователів до роботи з батьками в закладі дошкільної освіти. Визначено та уточнено сутність поняття «професійна підготовка» у філософському аспекті. Розглядається проблема підготовки майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти до професійної діяльності в науково-педагогічних дослідженнях та феномен їхньої професійної діяльності у зв’язку з досягненням у розвитку, навчанні і вихованні в дошкільників різних якостей особистості, характеристик свідомості, мислення, поведінки, спілкування і діяльності. Розкрито зміст і цілі професійної підготовки майбутніх вихователів. Зазначено, що відбуваються зміни й у засобах педагогічної комунікації, формах і методах педагогічної взаємодії. Схарактеризовано основні форми такої взаємодії: бесіди, консультації, тренінги, батьківські збори, кругли столи з актуальних питань розвитку сучасного дошкільника. Проаналізовано зарубіжний досвід, що має цінні напрацювання з питань залучення батьків до різних форм участі в організації навчального простору їхньої дитини. Визначено суперечності, що виникають на сучасному етапі підготовки майбутніх вихователів до роботи з батьками, розкрито шляхи їх подолання та пріоритетні напрями роботи в педагогічному закладі, які спрямовані на формування необхідних умінь та навичок взаємодії та співпраці з батьками. Одним із завдань професійної освіти є пошук шляхів розвитку і вдосконалення системи підготовки педагогічних кадрів, зокрема для роботи з дітьми. Процес підготовки вихователів у системі вищої професійної освіти має бути спрямований на формування цілісної системи універсальних знань, умінь, навичок і відповідати запитам дошкільних освітніх установ. Умови глобальної конкуренції на ринку праці вимагають від педагогів дошкільного виховання високого рівня професійної компетентності. Головним засобом виховання виступає сама вчительська професія, яка реалізує основну потребу вчителя – можливість учити і виховувати дітей. Сьогодні Україні потрібні фахівці дошкільного профілю нової формації з конкурентопридатним європейським чи світовим рівнем кваліфікації для досягнення єдиної мети – формування гармонійно розвиненої особистості. На сучасному етапі підготовка фахівців потребує якісного оновлення, наповнення новим змістом, оволодіння новими методиками, що у свою чергу спонукає до ґрунтовного розроблення сталих уже форм. The article describes the philosophical aspects of the problem of preparing future caregivers to work with parents in a preschool institution. The essence of the concept of “vocational training” in the philosophical aspect is defined and clarified. The problem of preparation of future preschool teachers to professional activity in scientific-pedagogical research and the phenomenon of their professional activity in connection with achievement in development, training and education of preschool children of different qualities of personality, characteristics of consciousness, thinking, behavior, communication and activity are considered. The content and goals of future educators’professional training are revealed. It is noted that there are changes in the methods of pedagogical communication, forms and methods of pedagogical interaction. The basic forms of such interaction are characterized: conversations, consultations, trainings, parent meetings, round tables on topical issues of development of the modern preschooler. Foreign experience has been analyzed and has valuable experience in involving parents in various forms of participation in the organization of their child's educational space. The contradictions that arise at the present stage of preparing future caregivers to work with their parents are identified, the ways of overcoming them and the priority directions of work in a pedagogical institution are directed, which are aimed at forming the necessary skills and skills of interaction and cooperation with parents. One of the tasks of vocational education is to find ways to develop and improve the system of training of pedagogical personnel, in particular for work with children. The conditions of global competition in the labor market require teachers of pre-school education with a high level of professional competence. The teacher's profession is the main means of education, which fulfills the basic need of the teacher – the ability to teach and educate children. Today, Ukraine needs specialists from a pre-school profile of a new formation with a competitive European or world level of qualification to achieve its sole purpose of forming a harmoniously developed personality. At the present stage, the training of specialists requires qualitative updating, filling with new content, mastering new methods, which, in turn, leads to a thorough development of already existing forms
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9946
Appears in Collections:2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kot 2019.pdf231.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.