Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9944
Title: Філософія освіти, як сучасна наука в Україні
Other Titles: The philosophi of education as a modern science in Ukraine
Authors: Атаманюк, Зоя Миколаївна
Atamanyuk, Zoya Mykolaivna
Keywords: освіта
філософія освіти
українська освіта
національний характер освіти
знання
education
philosophy of education
Ukrainian education
national character of education
knowledge
Issue Date: 2019
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Атаманюк З. М. Філософія освіти, як сучасна наука в Україні / З. М. Атаманюк // Перспективи. – 2019. – №2 – С.47-53.
Abstract: Розвиток філософії освіти потребує наукового обґрунтування та філософської рефлексії. Взаємодія між філософією та освітою завжди відігравала суттєву роль у розвитку людства, особливо після епохи Просвітництва, яка заклала підвалини філософського осмислення освітнього процесу, звернувши увагу на прямий зв’язок міри освіченості суспільства з рівнем його соціального прогресу. Головним аспектом сучасної української освіти є національний фактор. У будь-якій країні освіта має національний характер. Освіта здатна мобілізувати культуру народу, готувати нову інтелектуальну людину, яка повинна стати новою генерацією нації. Вона повинна ґрунтуватися на культурно-історичних цінностях народу, його традиціях і духовності. Та на сьогоднішній день освіта йде разом із матеріальним благополуччям, стала одним із засобів його досягнення. Освіта повинна бути пов’язаною з духовною культурою, повернутися до гуманізації, спрямованою на національне відродження. Сучасна освіта дає змогу вдосконалювати здібності учнів та студентів, самостійно аналізувати і висловлювати свою думку, відстоювати свою позицію. Все це в майбутньому, після завершення навчання, дасть змогу орієнтуватися в суспільних процесах, а також впливати на прийняття суспільних рішень, адаптуватись до суспільного середовища. Тому освіта стає одним із головних детермінантів у духовній культурі молоді. Багато дослідників підкреслює, що сьогодні життєздатність будь-якої країни, в тому числі нашої, залежить від її орієнтації на розвиток соціального інституту освіти, зокрема вищої, від набуття цим інститутом якостей соціальної суб’єктності. Таким чином, можна сказати, що реформування вищої освіти зумовлюється не тільки інтелектуалізацією більшості сфер суспільного життя, скільки необхідністю формування особистості, якості якої відповідали би викликам часу. Тому сьогодні в центрі уваги сучасних освітніх практик є не трансляція знань (хоча це важливо), а розвиток особистості – інтелектуальний, духовний, морально-етичний тощо. The development of educational philosophy requires scientific substantiation and philosophical reflection. The interaction between philosophy and education has always played a significant role in the development of mankind, especially after the Enlightenment, which laid the foundations of philosophical reflection on the educational process, paying attention to the direct relationship of the level of education of society with the level of its social progress. The main aspect of modern Ukrainian education is the national factor. In any country, education is national in nature. Education is able to mobilize the culture of the people, to prepare a new intellectual person who is to become a new generation of nation. It should be based on the cultural and historical values of the people, their traditions and spirituality. Today, however, education goes along with material well-being and has become one of the means of achieving it. Education must be spiritual and cultural, and return to a humanization aimed at national revival. Modern education allows to improve the abilities of students and students, to independently analyze and express their opinions, to defend their position. All this in the future, after the completion of training, will allow you to navigate social processes, as well as influence the decision making of society, adapt to the social environment. Therefore, education becomes one of the main determinants of the spiritual culture of youth. Many researchers emphasize that today the viability of any country, including ours, depends on its orientation on the development of the social institute of education, including higher education, on the acquisition of the qualities of social subjectivity by this institute. Thus, it can be said that the reform of higher education is caused not only by the intellectualization of most spheres of public life, but by the need to form a personality whose quality would meet the challenges of the times. That is why today, the focus of modern educational practices is not the translation of knowledge (although it is important), but the development of the individual is intellectual, spiritual, moral and ethical, etc.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9944
Appears in Collections:2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Atamaniuk 2019.pdf243.23 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.