Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9526
Title: Особливості міжособистісної взаємодії психологів з різним рівнем соціального інтелекту
Other Titles: Features of interpersonal interaction of psychologists with different levels of social intelligence
Authors: Ситнік, Світлана Володимирівна
Сытник, Светлана Владимировна
Sytnik, Svitlana Volodymyrivna
Чебыкин, Алексей Яковлевич
Chebykin, Oleksij Yakovych
Чебикін, Олексій Якович
Keywords: міжособистісна взаємодія
соціальний інтелект
індивідуально-психологічні особливості
характерологічні риси особистості
Issue Date: 2020
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Ситнік С. Особливості міжособистісної взаємодії психологів з різним рівнем соціального інтелекту / С. Ситнік, О. Чебикін // Наука і освітa: наук.-практ. журнал. – 2020. – № 1. – С. 41-48.
Abstract: Важливим аспектом професійної діяльності психологів є міжособистісна взаємодія, ефективність якої залежить від багатьох факторів. Одним із них може бути соціальний інтелект. Дослідження зв’язку між соціальним інтелектом і особливостями міжособистісної взаємодії може вказати на можливості підвищення професійної майстерності психологів, завдяки активізації їх соціального інтелекту, який ми передбачаємо пов'язаний з рівнем міжособистісної взаємодії. Ця взаємодія є важливим компонентом професіоналізму психолога. Мета статті полягала у вивчені зв’язку особливостей міжособистісної взаємодії психологів з різним рівнем соціального інтелекту та їх індивідуально-психологічними особливостями. Методами дослідження виступили теоретичні та експериментальні. До останніх належать наступні методики: «Дослідження соціального інтелекту» (Дж. Гілфорд), «16-PF особистісний опитувальник» (Р. Кеттелл), «Оцінка міжособистісної взаємодії» (С. В. Ситнік). У статі розглядаються зв’язки показників міжособистісної взаємодії з соціальним інтелектом і характерологічними рисами особистості. Міжособистісна взаємодія включає в себе такі показники, як первинний контакт, міжособистісне спілкування, міжособистісні відносини. Достатній рівень розвитку соціального інтелекту пов'язаний з ефективною міжособистісною взаємодією. Визначені прямі зв’язки показників міжособистісної взаємодії з такими рисами особистості, як товариськість, емоційна стабільність, сміливість, довірливість, практичність, спокій. Зворотні зв’язки з такими рисами, як недоброзичливість, дратівливість, низька толерантність щодо фрустрації, сором’язливість, соціальна пасивність, жорстокість, тривожність, невпевненість у собі. Досліджено, що високий рівень соціального інтелекту виступає умовою для розвитку всіх етапів міжособистісної взаємодії. Досліджуваним, здатним до здійснення міжособистісної взаємодії на високому рівні, притаманні такі риси, як товариськість, довірливість, врівноваженість, сміливість, емоційна стабільність. Особи з низьким рівнем міжособистісної взаємодії часто проявляють: емоційну нестійкість, соціальну пасивність, замкнутість, недоброзичливість, дратівливість, підозрілість. Отриманні результати мають значення для психологічної підготовки психологів, як представників соціономічних професій, з метою реалізації себе у професійній діяльності. An important aspect of the professional activity of psychologists is the interpersonal interaction, the effectiveness of which depends on many factors. One of them may be a social intelligence. The study of the relationship between social intelligence and the characteristics of interpersonal interaction can point at the possibility of improving the professional skills of psychologists, through the activation of their social intelligence, which is related to the level of interpersonal interaction. This interaction is an important component of the professionalism of the psychologist. The purpose of the article was to study the relationship of particularities of interpersonal interaction of psychologists with different levels of social intelligence and their individual psychological characteristics. The theoretical and experimental methods were used in the study. The latter include the following methods: "Assessment of interpersonal interaction" (Sytnik S. V.); "Study of Social Intelligence" (J. Guilford); "16-PF Personal Questionnaire" (R. Kettell). The relationship of indicators of interpersonal interaction with social intelligence and character traits of individual were presented in the article. The interpersonal interaction includes such indicators as primary contact, interpersonal communication and interpersonal relationships. A sufficient level of development of social intelligence is associated with effective interpersonal interaction. The direct connections of indicators of interpersonal interaction with such personality traits as sociability, emotional stability, courage, trust, practicality, calmness are determined. The feedback was also identified with traits such as hostility, irritability, low tolerance for frustration, shyness, social passivity, cruelty, anxiety, and selfdoubt. It is investigated that a high level of social intelligence is a condition for the development of all stages of interpersonal interaction. The subjects who are capable of interpersonal interaction at a high level have such traits as sociability, trust, balance, courage, emotional stability. Individuals with a low level of interpersonal interaction often show: emotional instability, social passivity, isolation, hostility, irritability, suspicion. The obtained results are important for the psychological training of psychologists as representatives of socionomic professions, in order to realize themselves in professional activities.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9526
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sytnik, Chebykin.pdf728.03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.