Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9491
Title: Конвергенція медіа як чинник розвитку інформаційного простору України: політологічний аспект
Other Titles: Media convergence as a driving force for development of mass media sphere of Ukraine: political aspect
Authors: Новосельський, І. Ф.
Keywords: конвергенція медіа
політичні технології
нові медіа
інформаційний простір
інформаційне суспільство
електронна демократія
політична комунікація
Issue Date: 2020
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Новосельський І. Ф. Конвергенція медіа як чинник розвитку інформаційного простору України: політологічний аспект / І. Ф. Новосельський // Політикус : наук. журнал. – 2020. – № 3. – С. 58–65.
Abstract: Однією із провідних ознак розвитку інформаційного простору є поява нових медіа. В основі еволюції традиційних засобів масової комунікації лежить процес конвергенції – розширення комунікаційних платформ для просування інформаційного ресурсу, поширення його контенту й організації зворотного зв’язку, що забезпечує інтерактивну властивість медіа. Конвергентними медіа вважаємо соціальні мережі, засоби масової інформації онлайн, месенджери, пошукові системи, агрегатори новин тощо. На основі фактологічного аналізу їхньої діяльності з’ясовано, що характеристиками нових медіа є: поєднання різних типів мовлення на одному ресурсі; одночасність викладу й інтерпретації інформації; персоналізація інформації, конкретність її формулювання й орієнтованість на життєве середовище; адресність потоку інформації; інтерактивність та запровадження онлайн-комунікації; функціонування стрімінгових сервісів; оцифрування видань та створення електронних архівів. Із застосуванням аналітичного, логічного, компаративного й інституціонального методів з’ясовано, що проявами впливу конвергенції медіа на політичну сферу України є: утвердження нових підходів до розроблення й ухвалення політичних рішень і старт діджиталізації влади; використання політичною елітою позаінституціональних форм комунікації із суспільством, що перетворило політика на самодостатнє джерело інформації, а соціальні мережі та хостинги – на нові медіа. Виявлено, що розширення аудиторії реалізується завдяки просуванню політичних тез і антитез із залученням різних комунікаційних майданчиків, висловлення офіційних позицій та їхніх інтерпретацій лідерами громадської думки, інформаційних вкидів (т. зв. фейків), активізації інтернет-ботів тощо. Ризики використання потенціалу нових медіа в політичній сфері полягають у відсутності чіткої регламентації їхньої діяльності і, як наслідок, неконтрольованому поширенні фейків, порушенні меж приватності, загрозі кібербезпеці. Перевагами ж конвергенції медіа вважаємо можливість застосування нових алгоритмів взаємодії з аудиторією, реалізацію цінностей плюралізму, формування нового підходу до дослідження політичної інформації та логістики контенту, структурації інформаційно-комунікаційного виміру політики. One of the leading indications of development of mass media sphere is the emergence of new media. The foundation of evolution of traditional mass communication media is the process of convergence, that is expansion of communication platforms in order to promote an information resource, to disseminate its content and organize feedback what ensures interactive feature of the media. Social networks, online media, messengers, search systems, news aggregators are considered to be convergent media. Based on factual analysis of their activities it was found out that the characteristics of new media are a combination of different types of broadcasting on the same resource; simultaneity of presentation and interpretation of information; personalization of information; specificity of presentation and focus on the living environment; addressability of information flow; interactivity and introduction of online communication; functioning of streaming services; digitization of publications and creation of electronic archives and more. By using analytical, logical, comparative and institutional methods the author finds out that the impact of media convergence on political sphere of Ukraine is manifested through the approval of new approaches to the elaboration and ratification of political decisions and the launch of digitalization of government; the use of non-institutional forms of communication with society by the political elite, which turned a political figure into an allsufficient information source and social networks and hosting services – into new media. It was found out that audience expansion is achieved through the promotion of political theses and antitheses by using various communication platforms, expression of official positions and their interpretations by leaders of public opinion, fake news, activation of Internet bots and more. Risks of using potential of new media in political sphere lie in the absence of clear regulation of their activities and, as a result, uncontrolled dissemination of fake news, breach of privacy boundaries, cybersecurity threat. On the other hand, the advantages of media convergence are considered to be the possibility of applying new algorithms of interaction with the audience, the implementation of the values of pluralism, the formation of a new approach to analyzing political information and content logistics, structuring the informational and communicational dimension of politics.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9491
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Novoselskyi I. F.pdf195.62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.