Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9468
Title: Порівняльний аналіз етнополітичного менеджменту в Словацькій Республіці та Україні (за результатами експертного опитування)
Other Titles: Comparative analysis of ethnopolitical management in the Slovak Republic and Ukraine (on the results of expert survey)
Authors: Зан, М. П.
Keywords: етнічна меншина
етнополітичний менеджмент
Словацька Республіка
Пряшівський самоврядний край
Україна
Закарпатська область
Issue Date: 2020
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Зан М. П. Порівняльний аналіз етнополітичного менеджменту в Словацькій Республіці та Україні (за результатами експертного опитування) / М. П. Зан // Політикус : наук. журнал. – 2020. – № 2. – С. 177–184.
Abstract: У статті представлено порівняльний аналіз структури державних органів влади, які забезпечують управління етнонаціональних процесів у Словацькій Республіці та Україні. Дослідження є результатом експертного анкетування, яке було проведено в Пряшівському самоврядному краї Словаччини та Закарпатській області України. Розглянуто три рівні етнополітичного менеджменту: урядовий, парламентський та регіональний. На думку автора, урядовий рівень етнополітичного менеджменту в Словаччині більш структурований та функціональний. Він включає мережу інституцій, які комплексно займаються публічним адмініструванням етнополітики як на рівні центру, так і периферії – поліетнічних регіонах Словаччини. Важливе місце у цьому контексті займає врегулювання так званого «ромського питання». З іншого боку, в Україні спостерігається перманенте реформування головного виконавчого органу влади, який регулює етнонаціональні проблеми українського суспільства. Однак оцінки словацьких респондентів стосовно ефективності урядового рівня етнополітики більш критичні, ніж оцінки українських опитаних. Парламентський формат забезпечення інтересів міноритарних етнічних груп Словаччини та України схожий. В обидвох державах немає практики кооптації представників громадських організацій етнічних меншин. У Національній Раді Словаччини та Верховній Раді України діють окремі комітети, які готують нормативно-правові документи етнополітичного значення. Українські респонденти більш критично оцінили цей рівень етнополітичного менеджменту. Це узгоджується із багаторічним зволіканням українських законодавців стосовно прийняття необхідного законодавства щодо етнічних і мовних прав меншин. Регіональний рівень етнополітичного менеджменту в Словаччині репрезентований на рівні виконавчих органів місцевого самоврядування. Зокрема, при Раді Пряшівського самоврядного краю функціонує спеціальна Комісія з питань культури та національних меншин. Натомість у Закарпатській області співіснують органи місцевого самоврядування (депутатська комісія при обласній Раді) та державного управління (Управління національностей та релігій обласної державної адміністрації та Центр культур національних меншин Закарпаття), які займаються регулюванням етнополітичних процесів у регіоні. Респонденти досить високо оцінюють ефективність регіональних інституцій етнополітичного менеджменту. The article presents a comparative analysis of the state authorities structure for management of ethno-national processes in the Slovak Republic and Ukraine. The study is the result of expert survey conducted in the Prešov Self-Governing Region in Slovakia and Transcarpathian Region in Ukraine as well. Three levels of ethnopolitical management are considered: governmental, parliamentary and regional. In the author’s opinion, the government level of ethnopolitical management in Slovakia is more structural and functional. It includes a network of institutions that are comprehensively engaged in the public administration of ethnopolitics at the center and periphery levels, in the multi-ethnic regions of Slovakia. The regulation of so-called “Roma question” in this context takes a very prominent place. On the other hand, there is a permanent reform of the main executive body in Ukraine, which regulates ethno-national problems of Ukrainian society. However, the assessments of Slovak respondents regarding the effectiveness of the government level of ethnopolitics are more critical than the Ukrainian respondents. The parliamentary dimension for minority interest promotion in Slovakia and Ukraine is similar. There is no practice of co-opting representatives of NGOs in both countries. There are separate Committees in the National Council of Slovakia and the Verkhovna Rada of Ukraine, which prepare legal normative documents with ethnopolitical importance. This level of ethnopolitical management by Ukrainian respondents more critically estimated. This is in accordance with the prolonged delay of Ukrainian legislators in adopting of necessary legislation on ethnic and linguistic rights of minorities. The regional level of ethnopolitical management in Slovakia is represented at the level of executive bodies of local self-government. In particular, a special Commission on Culture and National Minorities is functioning at the Council of the Presov Self-Governing Region. Instead of this, in Transcarpathian region, the bodies of local self-government co-exist (the Deputy Commission at the Regional Council) and public administration (the Office of Nationalities and Religions of the Regional State Administration and the Center for Cultures of National Minorities of Transcarpathia), which regulate ethnopolitical processes in the region. The effectiveness of regional institutions of ethnopolitical management by respondents is rated very highly.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/9468
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Zan Mykhaylo Petrovych.pdf269.3 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.