Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/921
Title: Особистісна готовність керівників до управління ризиками
Other Titles: Managers'personal readiness for risk-management
Authors: Долженков, Олег Олександрович
Долженков, Олег Александрович
Dolzhenkov, Oleg Olexandrovych
Черненко, Наталія Миколаївна
Черненко, Наталия Николаевна
Chernenko, Natalia Mykolaivna
Keywords: готовність
особистісна готовність
керівник
ризик
управління ризиками
readiness
personal readiness
manager
risk
risk-management
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Долженков, О. О. Особистісна готовність керівників до управління ризиками / О. О. Долженков, Н. М. Черненко // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2017. – № 5. – С. 18-23.
Abstract: У сучасних мінливих ринкових умовах здатність керівника, менеджера прогнозувати і запобігати негативним впливам і досягати мети довгострокових програм розвитку установи, організації, освітнього закладу – важлива складова його компетентності, яку в світі та спеціальній літературі прийнято позначати через понятійний конструкт «готовність до управління ризиками». Метою статті є презентація результатів оцінювання особистісної готовності керівників до управління ризиками. Доведено, що стан готовності можна сформувати і розвинути. Будь-яка готовність особистості, зокрема до управління ризиками у професійній діяльності, характеризується мобілізацією ресурсів суб’єкта праці на виконання конкретної діяльності. «Готовність до ризику» тлумачимо як особистісну характеристику, що визначає стратегію поведінки в умовах невизначеності, яка спирається на аналіз ситуації і власних можливостей, виявляється у поведінці, діях і судженнях людини. Визначено показники особистісної готовності керівників до управління ризиками: усвідомлення керівниками необхідності і важливості управління ризиками, наявність мотиваційної настанови до управління ризиками, схильність керівників до ризику, настанова на позитивні зміни, толератність до невизначеності, асертивність, гнучкість мислення. Виявлено важливість і необхідність цілеспрямованої підготовки до управління ризиками як керівників з досвідом роботи, так і майбутніх фахівців, недостатню готовність керівників до управління ризиками та необхідність покращення науково-методичного, інформаційного, матеріально-технічного забезпечення підготовки керівників.In modern competitive environment, manager’s ability to predict and avoid negative effects and achieve a goal of long-term programmes of the development of an establishment, an organisation or an educational institution is a significant component of his/her competence, which is considered in the world scientific literature as a term “riskmanagement”. The paper aims to present the results of the assessment of managers’ personal readiness for riskmanagement. Every kind of readiness, including readiness for risk-management in professional activities, is characterised by the mobilisation of resources for a certain type of activity. Readiness for risk management is regarded as personal characteristics determining the strategy of behaviour in terms of uncertainty, which is based on the analysis of the situation and one’s own abilities, and is manifested in behaviour, acts, and thoughts. The following indicators of managers’ personal readiness for risk-management have been distinguished: awareness of the necessity and significance of risk-management, motivation for risk-management, proneness to risks, positive attitude, tolerance to uncertainty, assertiveness, mind flexibility. These indicators have been assessed by means of the following techniques: test-questionnaire “Risk-Management at Educational Institutions as Imperatives”, “Motivation to Success” by T. Ehlers, PSK test by J. Schubert, “Personal Change Readiness Survey” by N. Bazhanova, G. Bardier, “Tolerance to Uncertainty” by G. Soldatova, “Assertiveness Test” by A. Karelin, “Cognitive Flexibility” by A. Lachince. The survey involved two groups of the respondents: EG (qualified managers) and CG (future managers/students). Research outcomes show that the greatest number of the respondents according to the indicator “assertiveness” have the sufficient level of its development, according to the indicator “proneness to risk” – satisfactory level, and according to the indicator “cognitive flexibility” – low level in both groups. The results determine the necessity of purposeful preparing both managers and students for risk-management in their professional activities, as well as the necessity of improving scientific and methodical, informational and material support of their training.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/921
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Олег Олександрович Долженков,.pdf609.39 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.