Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8361
Title: Инновационные методы обучения, применяемые в классе ударных инструментов
Other Titles: Інноваційні методи навчання, які використовуються в класі ударних інструментів
Innovative teaching methods applicable at the classes of percussion instruments
Authors: Рало, Ганна Олексіївна
Ralo, Hanna
Keywords: метод
задание
учащийся
обучение
ударные инструменты
Issue Date: 2020
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Рало Г. О. Інноваційні методи навчання, які використовуються в класі ударних інструментів / Г. О. Рало // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського = Scientific bulletin of South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky: наук. журнал. – Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, 2020. – № 2 (131). – С. 14-22.
Abstract: С момента появления первых классов ударных инструментов прошло около 100 лет. На «заре» становления профессионального обучения исполнителей на ударных инструментах, педагоги столкнулись с большим количеством проблем, в частности, отсутствия в классе полноценного комплекта ударных инструментов, наличия инструктивного, учебно- педагогического и концертного репертуара, а также научно-методической литературы. Как следствие, работа первых педагогов базировалась прежде всего на личном педагогическом опыте и многолетней исполнительской практике. В связи с этим появление первых методических пособий стало некой вехой в развитии профессионального обучения игре на ударных инструментах. За практически вековой период появилось не так много учебно-методической литературы, что было обусловлено рядом объективных и субъективных факторов. Вместе с тем каждое методическое пособие заняло свое достойное место в развитии методики обучения игре на ударных инструментах. Однако время неустанно движется вперед и к сожалению, на сегодняшний день, они стали менее востребованы, так как не всегда отвечают современным требованиям и подходам к обучению игре на ударных инструментах. Сегодня украинские ученые и педагоги имеют свободный доступ к большому массиву информации. В связи с этим у них появилась возможность ознакомиться с интересными наработками наших зарубежных коллег. Вместе с тем, в большинстве случаев они не могут быть использованы в отечественной педагогической практике, так как не адаптированы к сегодняшним реалиям системы образования Украины ввиду различных социально-экономических и культурных факторов. В связи с этим вопрос о необходимости поиска наиболее эффективных форм, методов, подходов к обучению игре на ударных инструментах приобретает особую важность и актуальность. Статья посвящена методам, основанных на игровой форме обучения, применяемых в школах эстетического воспитания и, в частности, в классе ударных инструментов. Цель работы - представить новые перспективные направления в обучении игре на ударных инструментах, основанные на педагогической практике автора. В исследовании были использованы метод анализа, наблюдения, дедукции и индукции. В статье рассматриваются следующие вопросы: влияние возрастных особенностей учащихся на выбор методов обучения, сущность групповой формы обучения и ее важности для активизации педагогического процесса, традиционного и нетрадиционного подходов к обучению, а также анализ методов, которые широко применяются в педагогической практике автора в классе ударных инструментов. В результате исследования были предложены новые идеи, связанные с обучением на начальном этапе, и пути их осуществления посредством внедрения в педагогическую практику методов коллективного прослушивания, имитации, «игры в мяч», «сладкоежек» и др. About 100 years have passed since the first classes of percussion instruments appeared. In the early days, when professional training intended for percussion performers dated to, teachers faced a large number of problems, in particular, lack of a full set of percussion instruments in the classroom, the availability of instructive, educational, pedagogical and concert repertoire alongside scientific and methodological literature. As a result, the work of the first educators was based, first of all, on their personal pedagogical experience and many years of performing practice. In this regard, the appearance of the first teaching aids was a milestone in the development of professional training in playing percussion instruments. For a century-long period, not so much educational and methodological literature has appeared, which was conditioned by a number of objective and subjective factors. At the same time, each methodological manual has taken its rightful place in the development of teaching methods for playing the percussion instruments. However, time is relentlessly moving forward and, unfortunately, today, they have become less in demand, as they do not always meet the modern requirements and approaches to teaching how to play the percussion instruments. Today, Ukrainian scientists and teachers have free access to a large amount of information. Therefore, they have an opportunity to familiarise themselves with interesting developments of our foreign colleagues. However, in most cases, they cannot be used in domestic pedagogical practice, as they are not adapted to the current realities of the educational system of Ukraine due to various socio-economic and cultural factors. Thus, the issues related to the need to search for the most effective forms, methods, and approaches to teaching how to play the percussion instruments is of particular importance and relevance. The article is devoted to the methods based on the playing form of instructions which are used in schools of aesthetic education and, in particular, at the classes of percussion instruments. The purpose of the work is to present new promising areas in teaching percussion playing, based on the author’s pedagogical practice. These methods were used in the study: analysis, observation, deduction and induction. The following issues are considered in the article: the influence of learners’ age characteristics on the choice of teaching methods, the essence of the group form of training and its importance for activating the pedagogical process, traditional and non-traditional approaches to teaching / learning, as well as the analysis of the methods that are widely used in the author’s teaching practice at the classes of the percussion instruments playing. As a result of the study, some new ideas were proposed related to the training at the initial stage and the ways of their implementation by introducing the methods of collective listening, imitation, “playing with the ball”, “sweet tooth”, etc. into the pedagogical practice.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/8361
Appears in Collections:2020

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ralo G..pdf295.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.