Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/818
Title: О. І. Георгієвський та дослідження питань історичного розвитку Галлії
Other Titles: А. И. Георгиевский и исследование вопросов исторического развития Галлии
O. I. Georgievskiy and the study of the historical development of Gaul
Authors: Ліхачова, Ольга Євгенівна
Лихачева, Ольга Евгеньевна
Likhachova, Olha Yevhenivna
Keywords: Галлія
Рим
Гай Юлій Цезаря
історичне дослідження
Галлия
Рим
Гай Юлий Цезарь
историческое исследование
Gallium
Rome
Gaius Julius Caesar
historical research
Issue Date: 2015
Publisher: ВІР УАН
Citation: 3. Ліхачова О. Є. О. І. Георгієвський та дослідження питань історичного розвитку Галлії / О. Є. Ліхачова // Гілея : науковий вісник : зб. наук. праць. – Вип. 94. – Київ : ВІР УАН, 2015. – С. 90-94.
Abstract: Аналізуються історичні погляди О. І. Георгієвського – викладача Рішельєвського ліцею, науковця, публіциста та реформатора системи освіти 60–80 рр. ХІХ ст. у Російській імперії. Розглядається його внесок у дослідження галльської цивілізації в епоху завоювання цих територій Римом. Метою статті є – з’ясування історичних поглядів О. І. Георгієвського на проблеми розвитку Галії, які були викладені у його роботі “Галли у епоху Кайя Юлія Цезаря”. З’ясовано, що у головній історичній праці О. І. Георгієвського під назвою “Галли у епоху Кайя Юлія Цезаря” відбились погляди автора щодо широкого кола проблем соціально-економічного, політичного і культурного розвитку гальського суспільства. Автор представив комплексну картину розвитку Галлії. Незважаючи на той факт, що деякі твердження цієї роботи не витримали випробування часом, основні її положення залишаються актуальними і сьогодні. Анализируются исторические взгляды А. И. Георгиевского – преподавателя Ришельевского лицея, ученого, публициста и реформатора системы образования 60–80 гг. ХІХ ст. в Российской империи. Рассматривается его вклад в исследование галльской цивилизации в эпоху завоевания этих территорий Римом. Целью статьи является выяснение исторических взглядов А. И. Георгиевского на проблемы развития Галлии, которые были изложены в его работе “Галлы в эпоху Кайя Юлия Цезаря”. Выяснено, что в главном историческом труде А. И. Георгиевского под названием “Галлы в эпоху Кайя Юлия Цезаря” отразились взгляды автора по широкому кругу проблем социально–экономического, политического и культурного развития галльского общества. Автор глубоко изучил письменные исторические источники, проанализировал научные исследования, которые существовали на то время, представил комплексную картину развития Галлии. Несмотря на тот факт, что некоторые утверждения этой работы не выдержали испытания временем, основные ее положения остаются актуальными и сегодня. Analyzed historical views of O. I. Georgievskiy, who was a teacher of Richelieu Lyceum, scientist, writer, and reformer of the education system 60–80s of the XIX century in the Russian Empire. Discusses his contribution to the study of Gallic civilization in the era of the conquest of these territories by Rome. The aim of the article is to clarify the historical perspectives of O. I. Georgievskiy on problems of development of Gaul, which were described in his work “the Gauls in the era Gaius Julius Caesar”. It is found that in the main historical work of O. I. Georgievskiy called “Galls in the era Gaius Julius Caesar” reflected the author’s views on a wide range of socio–economic, political and cultural development Gallic society. The author has deeply analyzed the written historical sources, provided a complete characterization of the research that existed at that time, presented a comprehensive picture of the development of Gaul. Despite the fact that some claims of this work has not stood the test of time, its main provisions remain relevant today.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/818
Appears in Collections:Кафедра всесвітньої історії та методології науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lihachova Георгієвський та дослідження.pdf530.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.