Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7152
Title: Роль євроклубів у проведенні інформаційних кампаній із питань євроінтеграції
Other Titles: The role of Euroclubs in conducting information campaigns on European integration
Authors: Костенко, Андріана Миколаївна
Keywords: євроклуб
інформаційна кампанія з питань євроінтеграції
Європейський Союз
волонтерська діяльність
мобільність молоді
розвиток міжкультурного діалогу
демократичні ініціативи та проекти
Issue Date: 2019
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Костенко А. М. Роль євроклубів у проведенні інформаційних кампаній із питань євроінтеграції / А. М. Костенко // Політикус : наук. журнал. – 2019. – № 1. – С. 46-51.
Abstract: The contradictions in the European integration processes of Ukraine, the spread of unjustified expectations among citizens about the EU cause dissatisfaction in the society of the pace and effectiveness of the European integration processes of Ukraine. According to sociological surveys, along with the support of the population of the European integration course, there is a low level of Ukrainians’ awareness of Ukraine’s interaction with the European Union, the implementation of EU programs, and the peculiarities of European integration reforms. There- fore, information campaigns on European integration are an important part of the European integration policy. Young people play an important role in this context. They involvement in European initiatives, public activities, project implementation and the dissemination of information about the EU takes place through Euroclubs. The purpose of the study is to study the role of Euroclubs in conducting youth information campaigns on European integration issues in Ukraine. Research methods - content analysis of the Euroclub website in Ukraine, news about the events, reports of international projects. The results of the study indicate that: the effectiveness and effectiveness of information campaigns depends on the segmentation of the audience; Euroclubs play the role of “informant” on the organization and implementation of international programs and initiatives of the European Union, involve student and student youth in public and volunteer activities, exchange of experience in all spheres of life. However, the Euroclubs failed to establish a common ground for communication and often their information campaigns are not coordinated. State and local budgets do not allocate funds for organizational and project support of Euroclubs, and the main sources of their financing are either personal resources of educational institutions, or funds of international funds and partners. Evidence of the performance of Euroclubs can be witnessed by sociological studies, according to which 38% of young people express a positive attitude towards the EU. In addition, young people are actively involved in the iconic events of our state, which led to socially significant changes in Ukraine. Consequently, the systematic and extensive activities of Euroclubs allow participants to gain experience in organizing information campaigns and project activities; to get knowledge about the European integration processes and principles of functioning of the European Union; to develop leadership skills and active social position. Суперечності євроінтеграційних процесів України, поширення невиправданих очіку- вань у громадян щодо ЄС зумовлюють незадоволеність у суспільстві від темпів та ефективності євроінтеграційних процесів України. Згідно із соціологічними опитуваннями, поряд із підтримкою населенням євроінтеграційного курсу спостерігається низький рівень поінформованості українців щодо взаємодії України з Європейським Союзом, впровадження програм ЄС, особливостей євроінтеграційних реформ. Тому інформаційні кампанії з питань євроінтеграції є важливою складовою частиною євроінтеграційної політики. Важливу роль у зазначеному контексті відіграє молодь, залучення якої до участі в європейських ініціативах, громадській діяльності, реалізації проектів та поширення інформації про ЄС відбувається через євроклуби. Метою дослідження є вивчення ролі євроклубів у проведенні молодіжних інформаційних кампаній з питань європейської інтеграції України. Методи дослідження – контент-аналіз сайту Євроклубів в Україні, новин про проведені заходи, звітів міжнародних проектів. Результати дослідження свідчать, що: ефективність і результативність інформаційних кампаній залежить від сегментації аудиторії; євроклуби виконують роль «інформатора» з питань організації та реалізації міжнародних програм й ініціатив Європейського Союзу, залучають учнівську та студентську молодь до громадської й волонтерської діяльності, обміну досвідом у всіх сферах життя. Проте євроклубам не вдалося налагодити спільний майданчик для спілкування, та часто їхні інформаційні кампанії не скоординовані. Державний і місцеві бюджети не виділяють кошти на організаційну та проектну підтримку євроклубів, а основними джерелами їх фінансування є або особисті ресурси навчальних закладів, або кошти міжнародних фондів і партнерів. Про результативність діяльності євроклубів можуть свідчити соціологічні дослідження, згідно з якими 38% молоді висловлюють позитивне ставлення до ЄС. Крім того, молодь активно бере участь у знакових подіях нашої держави, які привели до суспільно значущих змін в Україні. Отже, системна і розгалужена діяльність євроклубів дозволяє учасникам набувати досвіду організації інформаційних кампаній та проектної діяльності; отримувати знання про євроінтеграційні процеси і засади функціонування Європейського Союзу; формувати лідерські навички та активну громадську позицію.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7152
Appears in Collections:2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Kostenko.pdf200.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.