Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7072
Title: Економічна культура в гендерному вимірі
Other Titles: Economic culture in gender aspect
Эмическая культура в гендерном измерении
Authors: Говорун, Т. В.
Keywords: гендерний аспект
макросуспільство
матеріальний статус
економічна культура
мікроекономічне середовище
Issue Date: 2013
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Говорун Т. В. Економічна культура в гендерному вимірі / Т. В. Говорун // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2013. – № 7. – С. 34-40.
Abstract: Анализируются причины дифференциации экономического статуса мужчин и женщин. На основе результатов пилотажного исследования студенческой молодежи показана ориентация девушек на экономическое самоутверждение в микроэкономической среде, а юношей в макросоциуме, а также приверженность обоих традиционным половым стереотипам. Низкий уровень материальных притязаний женщин, включая профессиональных, мотивирован социализированной установкой на финансовое верховенство мужчин. Развитие рыночной экономики ставит задачу большего вовлечения молодежь, и в первую очередь девушек, в профессиональное предпринимательство, используя потенциальные возможности основ позитивной психологии. The article deals with the reasons of economical female and male status differentiation. On the basis of pilot study of students women’s orientation on economic self-affirmation in the microeconomic environment and men’s orientation in the macrosociety, and also the adherence of both to traditional gender stereotypes is demonstrated. According to the focus-group results and the content-analysis of studies on the topic” My material status in ten years” we discovered some causes of traditional gender role expectation. They are connected with strong mass-media influence from one side and low economical culture level, violence of moral principles of business conducting in contemporary Ukraine, from the other. The low level of material status of women is explained by socialized pattern about the financial supremacy of men. The development of market economy sets a task for modern youth and especially for young women to be involved in professional entrepreneurship and business, using potential abilities of foundations of positive psychology. The usefulness of the concept of positive psychology goes beyond the motivational issues recognized as traditional and egalitarian self system. Аналізуються причини диференціації економічного статусу чоловіків і жінок. На основі результатів пілотажного дослідження студентської молоді показана орієнтація дівчат на економічне самоствердження в мікроекономічному середовищі,а юнаків в макросоціумі,а також прихильність обох до традиційних статевих стереотипів. Низький рівень матеріальних домагань жінок,включно з професійними,мотивований соціалізованою установкою на фінансову верховенство чоловіків. Розвиток ринкової економіки ставить задачу більшого включення молоді ,і в першу чергу жінок, в професійне підприємництво,використовуючи потенціальні можливості позитивної психології.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/7072
Appears in Collections:2013

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Hovorun.pdf508.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.