Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6856
Title: Рефлексія у формуванні творчих здібностей педагога
Other Titles: Рефлексия в формировании творческих способностей педагога
Reflection in forming teachers’ creative abilities
Authors: Марусинець, М. М.
Keywords: flection
creative teacher
pedagogical improvisation
technology of developing creative abilities
рефлексія
творчий вчитель
новаторство
педагогічна імпровізація
технологія розвитку творчих здатностей
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Марусинець М. М. Рефлексія у формуванні творчих здібностей педагога / М. М. Марусинець // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 12. – С. 43-47.
Abstract: The article deals with the essential dimensions of the phenomena "creativity", "pedagogical creativity" and "reflection" in the professional development of teachers. Creativity of a teacher is considered by the author as a special personal quality that acts like a kind of "background" in the development of cognitive, emotional and volitional, individual and psychological spheres. The levels of formedness of a personality and ways to implement them in quasiprofessional and personal self-improvement and self- realization of a teacher are determined. Particular emphasis is placed on the disclosure of individual types of teacher’s creativity manifestation – teaching improvisation and its psychological support. У статті розкрито сутнісні виміри феномена «творчість», «педагогічна творчість» і «рефлексія» у професійному становленні вчителя. Творчість педагога автор розглядає як особливу особистісну якість, що виступає своєрідним «фоном» у розвитку пізнавальної, емоційно-вольової, індивідуально-психологічної сфер. Визначено рівні сформованості творчої особистості та шляхи їх реалізації у квазіпрофесійному та особистісному самовдосконаленні та самореалізації педагога. Особливий акцент зроблено на розкритті видів індивідуального прояву педагогічної творчості – педагогічній імпровізації, розв’язанню педагогічних ситуацій та їх психологічного супроводу. Основною їх технологією є сам педагог, його засоби, якими він володіє.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6856
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Marusynets.pdf362.9 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.