Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6750
Title: Забезпечення якісної дошкільної освіти в контексті аналізу професійної підготовки педагогів дошкільної освіти в країнах Західної Європи
Other Titles: Обеспечение качественного дошкольного образования в контексте анализа профессиональной подготовки педагогов дошкольного образования в странах Западной Европы
Providing quality preschool education in the context of analysis of preschool teachers’ training in Western European countries
Authors: Мельник, Наталія Іванівна
Мельник, Наталья Ивановна
Melnyk, Nataliia
Keywords: training preschool teachers
competence
comparative approach
system of professional competencies
dimension of professional training
професійна підготовка педагогів дошкільної освіти
компетентність
компаративний підхід
система професійних компетентностей
вимір професійної підготовки
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Мельник Н. І. Забезпечення якісної дошкільної освіти в контексті аналізу професійної підготовки педагогів дошкільної освіти в країнах Західної Європи / Н. І. Мельник // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 10. – С. 135-139.
Abstract: Both in academia and in international policy documents there is a broad consensus that high-quality early childhood education has long-lasting beneficial effects on children and society, but that ECEC (early childhood education and care) of low or mediocre quality may also harm children. There is a similar consensus that the competences of the workforce are one of the more salient predictors of ECEC quality. Different pathways to professionalization are possible. There is substantial evidence, both from literature and from case studies, that a coherent and diversified policy aimed at continuous professional development at institutional or team level, developed by specialized staff (pedagogical co-coordinators, counselors) can yield beneficial effects to equal those of initial professional preparation. У межах компаративного дослідження у статті проаналізовано особливості професійної підготовки практикуючих педагогів дошкільної освіти в країнах Західної Європи. Визначено термінологічні особливості понять «практикуючий педагог дошкільної освіти», «практика», «цінності» в системі професійних компетентностей з урахуванням змістового значення в європейському освітньому просторі. Встановлено особливості професійної компетентності педагогів дошкільної освіти в контексті системи професійних компетентностей. Встановлено фактори, що впливають на якість дошкільної освіти, здійснено їх характеристику.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6750
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Melnyk.pdf242.86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.