Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6689
Title: «Філософія серця» Василя Сухомлинського як основа критичного мислення для сучасної школи
Other Titles: «Философия сердца» Василия Сухомлинского как основа критического мышления для современной школы
"Philosophy of heart" Vasil Sukhomlinsky as the basis of critical intelligence for modern school
Authors: Грішина, Богдана Володимирівна
Петінова, Оксана Борисівна
Петинова, Оксана Борисовна
Petinova, Oksana Borysivna
Keywords: дитиноцентризм
критичне мислення
філософія серця
філософія освіти
виховання
формування особистості
детоцентризм
критическое мышление
философия сердца
философия образования
воспитание
формирование личности
childhood center
critical thinking
the philosophy of the heart
the philosophy of education
education
formation of personality
Issue Date: 2019
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Грішина Б. В. «Філософія серця» Василя Сухомлинського як основа критичного мислення для сучасної школи / Б. В. Грішина, О. Б. Петінова // Наукове пізнання: методологія та технології. - 2019. - №1. - С.29-34.
Abstract: В статті розглядаються педагогіко-філософські погляди В. О. Сухомлинського та загальна значимість філософії для оновленого змісту освіти. Аналіз та використання робіт митців минулих століть допоможуть більш результативно та креативно організувати навчально-виховну діяльність школярів в реальному сучасному житті. Вивчення і дослідження ідей Павлиської школи В.О.Сухомлинського має особливе значення для сучасної системи освіти, щоб спрямувати її на неповторний та індивідуальний внутрішній світ дитини. В статье рассматриваются педагогико-философские взгляды В. А. Сухомлинского и общая значимость философии для обновленного содержания образования. Анализ и использование работ философов прошлых столетий помогут более результативно и креативно организовать учебно-воспитательную работу школьников в реальной жизни. Изучение и исследование идей Павлышской школы В. А. Сухомлинского имеет особое значение для современной системы образования, чтоб направить ее на неповторимый и индивидуальный внутренний мир ребенка. Тhe article deals with the pedagogical and philosophical views of V. O. Sukhomlynsky and with the general significance of philosophy for the renewed content of education. Analysis and using of the works of artists of the past centuries will help to more effectively and creatively organize educational activities of students in real life. The study and research of the ideas of the Pavlis`ka School of V.O. Sukhomlynsky has a special significance for the modern educational system to direct it to the unique and individual inner world of the child. The difficulty is that a lot of people have wrong idea of school. The school isn`t optional. The children must be encouraged by the idea of school. Works by V.O.Sukhomlinsky are important both for teachers and students. Particularly useful will be his methods and techniques for creative and courageous teachers who are not afraid of interactive technologies and methods of critical thinking, as well as clearly understanding the meaning and depth of childhood center. "The philosophy of the heart" by V.O. Sukhomlynsky, its study and research is of particular importance for the modern system of education, in order to direct it to the inner world of a child, because the school is only then the center of education, when it becomes a child of a fire of joyous, interesting life. A person, as a conscious person, always acts under the influence of thoughts, own elections and certain decisions.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6689
Appears in Collections:2019

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Petinova.pdf793.15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.