Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6680
Title: Формування творчої педагогічної позиції майбутніх учителів у процесі професійної підготовки
Other Titles: Formation of future teachers’ creative pedagogical position in the process of professional training
Authors: Курлянд, Зинаида Наумівна
Kurlіand, Zinaida Naumivna
Осипова, Тетяна Юріївна
Osipova, Tetyana Yuryivna
Keywords: майбутні вчителі
професійна позиція
творча позиція
творча педагогічна позиція
future teachers
professional position
creative pedagogical position
Issue Date: 2019
Publisher: Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій
Citation: Курлянд З. Н. Формування творчої педагогічної позиції майбутніх учителів у процесі професійної підготовки / З. Н. Курлянд, Т. Ю. Осипова // Інноваційна педагогіка. Гельветика. - Випуск 19. Том 2. - Херсон, 2019. - С. 17-22.
Abstract: Стаття присвячена розгляду проблеми творчої педагогічної позиції майбутніх учителів, пошуку шляхів її формування в педагогічних закладах вищої освіти. Розглянуто підходи сучасних дослідників до визначення сутності понять «позиція», «професійна позиція», «педагогічна позиція», «творча позиція». Подано визначення дефініції «педагогічна творча позиція», яка розуміється як складне й полікомпонентне особистісне утворення, що характеризується позитивним ставленням до майбутньої професійної діяльності, настановою на творчу педагогічну діяльність, емоційним сприйняттям і задоволеністю результатами творчої праці, прагненням до розвитку особистісних і професійних якостей у процесі спільної з учнями творчої взаємодії і вирішення нестандартних професійних ситуацій на підставі особистісно-гуманного підходу. Акцентується, що від того, яку педагогічну позицію оберуть майбутні вчителі, буде залежати успішність їхньої подальшої професійної діяльності. Зазначено, що формуванню педагогічної творчої позиції майбутніх учителів під час навчання в закладах вищої освіти не надається належної уваги. Виявлено, що формуванню означеної якості у студентів найбільш ефективно сприяє впровадження в освітній процес інтерактивних методів навчання в ході вивчення навчальної дисципліни «Педагогіка» (проблемні лекції, евристичні бесіди, дискусії, диспути, мозковий штурм, рольові і ділові ігри, кейс-стаді, розв’язання педагогічних задач тощо), а також їхня участь у науково-дослідницькій діяльності (наукові гуртки, конкурси наукових робіт, студентські конференції), творчих заходах у позааудиторний час (конкурс педагогічних ідей, педагогічний КВК, педагогічний квест, конкурси педагогічних плакатів, кросвордів, ребусів тощо), виконання самостійної творчої роботи (аналіз передового творчого педагогічного досвіду, інтерпретації висловів видатних педагогів, рецензування педагогічних статей, художніх фільмів, у яких порушуються проблеми шкільного життя). The article is devoted to the consideration of the problem of future teachers’ creative pedagogical position in search of ways of its formation in higher education pedagogical institutions. The approaches of modern researchers to defining the essence of the concepts “position”, “professional position”, “pedagogical position” “creative position” are considered. The definition of “pedagogical creative position” is considered as a complex multicomponent personal education, characterized by a positive attitude to future professional activity, an orientation to creative pedagogical work, emotional perception and satisfaction with the results of creative work, desire to develop personal and professional qualities in the process of joint creative interaction with students and solving non-standard professional situations on the basis of personal-humane approach. It is emphasized that the success of their further professional activity will depend on the pedagogical position chosen by future teachers. It is noted that the formation of future teachers’ pedagogical creative position in the process of education in higher education institutions is not given due attention. It is revealed that formation of the defined quality is effectively promoted by the implementation of interactive teaching methods in the course of studying “Pedagogics” (problem lectures, heuristic conversations, discussions, disputes, brainstorming, role and business games, case method, solving of pedagogi- cal problems, etc.), as well as their participation in research activities (scientific circles, scientific works competitions , student conferences), creative activities in extra-curricular time (competition of pedagogical ideas, pedagogical KVC, pedagogical quest, competitions of pedagogical posters, crossword puzzles, creative puzzles, etc.), performing creative works (analysis of best creative experience, interpretation of statements of outstanding teachers, pedagogical articles peer review, feature films, which violate the problems of school life, etc.).
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6680
Appears in Collections:Кафедра педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Osipova Kurliiand.pdf364.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.