Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6628
Title: Соціально-психологічні чинники споживчої поведінки
Other Titles: Социально-психологические факторы потребительского поведения
Socio-psychological factors of consumption behavior
Authors: Овчар, О. В.
Keywords: consumption behavior
social motivation
lifestyle
values
reference groups
споживча поведінка
соціальна мотивація
стиль життя
цінності
референтна група
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Овчар О. В. Соціально-психологічні чинники споживчої поведінки / О. В. Овчар // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 9. – С. 159-163.
Abstract: The article is dedicated to the problem of consumption behavior determination, a review of main theories of determination of consumption behavior is proposed: theory of socio-cultural determination of consumption, socio- ecological approach, etc. Consumption behavior appears to be a complicated phenomenon that is determined by complex of factors including individual and over-individual determination. In modern theories of consumption, the key role in determination of the consumption behavior is played by socio-cultural determination. From the standpoint of I. Nabrusko, sociocultural determination of consumption means that within the frames of certain social class different types of consumption styles might exist. Socio-ecological approach implies that consumption behavior is determined also by specific character of environment. A special case is metropolis being created as a specific environment, which influences on the different directions of consumption behavior and its intensity. Статтю присвячено проблемі детермінації споживчої поведінки, запропоновано огляд основних теорій детермінації споживчої поведінки: теорія соціокультурної детермінації споживання, соціоекологічний підхід, модель Ф.Котлера та інші. Проаналізовано основні групи чинників, що впливають на формування та реалізацію споживчої поведінки, особливу увагу приділено соціально-психологічним чинникам: соціальний клас, референтна група, родина, мода, реклама, спілкування, соціальні норми та цінності, стиль життя особистості.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6628
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ovchar.pdf271.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.