Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6559
Title: Особливості емоційної сфери студентів, які є активними користувачами мобільного телефону та комп’ютеру
Other Titles: Особенности эмоциональной сферы студентов, активно использующих мобильный телефон и компьютер
Peculiarities of emotional sphere of students who actively use mobile phones and computers
Authors: Чебикін, Олексій Якович
Chebykin, Oleksij Yakovych
Чебыкин, Алексей Яковлевич
Keywords: emotions
emotional sphere
emotional state
communication over mobile phone
computer activity
эмоции
эмоциональная сфера
эмоциональные состояния
общение по мобильному телефону
компьютерная деятельность
емоції
емоційна сфера
емоційні стани
спілкування по мобільному телефону
комп’ютерна діяльність
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Чебикін О. Я. Особливості емоційної сфери студентів, які є активними користувачами мобільного телефону та комп’ютеру / О. Я. Чебикін // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 9. – С. 5-14.
Abstract: У статті представлено результати теоретичних і емпіричних досліджень особливостей емоційної сфери студентів, які активно використовують такі інформаційно-комунікативні технології, як мобільний телефон і комп’ютер. Отримані результати дозволили встановити, що спілкування по мобільному телефону, його зміст та час детермінуються різними мотивами студентів. Так, ті з них, які спілкуються до 10 разів на добу незалежно від змісту направленості та часу, характеризуються збалансованістю вираженості особливостей емоційної сфери. При цьому студенти, які інтенсивно використовують мобільний телефон, характеризуються високою динамікою в змінах емоційної сфери. Також встановлено, що ті студенти, які використовують комп’ютер більше 6 годин на добу мають виражені зміни в емоційній сфері. Так, у тих із них, які віддають перевагу інформаційно-розважальній діяльності, відмічається підвищена депресивність та зниження саморегуляції. Усі ці та інші дані дозволили виділити серед них такі специфічні типи, як невротично-депресивний, сором’язливо-лабільний, агресивно-роздратований і сензитивно-несаморегулятивний. Вищезазначені відмінності не залежать від статі досліджуваних. The article presents the results of theoretical and empirical study of the peculiarities of emotional sphere of students who actively use such informational and communicative technologies as mobile phones and computers. It was revealed that at the present stage the problem of students’ interaction with these technologies is topical for Psychology in terms of determining the influence of these means of communication over personality’s emotional sphere. It was observed that quantity indices of communication on mobile phone, its duration and purpose are determined by different motives of students. For example, the students who communicate up to ten times a day regardless of purpose and durtion are characterized by a certain balance of most diagnosed indices characterizing emotional peculiarities with insufficient increase in anger manifestation. As for the students who actively use mobile phones, their emotional peculiarities are more changeable during the day. It was proved that computer activity lasting for more than six hours a day has an ambiguous influence over students’ emotional sphere. The students who prefer information and entertaining activity are more depressed, the level of their even-temperedness and self-regulation is decreasing. Besides, we have distinguished some specific types of students’ emotional sphere, such as neurotic and depressive, shy and unstable, aggressive and irritated, sensitive and non-self-regulative. These undesirable features of emotional sphere are not peculiar to the students with learning and professional orientation of computer activity. The differences mentioned above do not depend on probationers’ gender. It is shown that emotional sphere of students using mobile phones regardless of frequency, duration and purpose of communication has positive characteristic features. At the same time students’ emotional sphere is different dependent on their interaction with computers. The students who use computers more than six hours a day show the most negative changes in their emotional sphere’s manifestation. В статье представлены результаты теоретических и эмпирических исследований особенностей эмоциональной сферы студентов, активно использующих такие информационно-коммуникативные технологии, как мобильный телефон и компьютер. Полученных результаты позволили установить, что общение по мобильному телефону, его содержание и время детерминируются разными мотивами студентов. Так, те из них, которые общаются до 10 раз в сутки независимо от направленности содержания и времени характеризуются сбалансированностью выраженности особенностей эмоциональной сферы. При этом студенты, которые интенсивно используют мобильный телефон, характеризуются высокой динамикой в изменениях эмоциональной сферы. Также установлено, что те студенты, которые используют компьютер более 6 часов в сутки, имеют выраженные изменения в эмоциональной сфере. Так, у тех из них, которые отдают предпочтение информационно-развлекательной деятельности, отмечается повышенная депрессивность, снижение саморегуляции. Все эти и другие данные позволили выделить среди студентов такие специфические типы, как невротически-депрессивный, застенчиво-лабильный, агрессивно-раздражительный и сензитивно-несаморегулятивный. Вышеупомянутые различия не зависят от пола испытуемых.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6559
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chebykin.pdf421.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.