Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6510
Title: Forming Auditory Comprehension of Preschoolers with Backwardness in Speech Development By Means of Psycholingistic Game
Other Titles: Формування слухового сприйняття дошкільників із загальним недорозвитком мовлення засобами психолінгвістичної гри
Authors: Nikolenko, Liudmyla
Ніколенко, Людмила Миколаївна
Keywords: auditory comprehension
formation
correction
children of middle preschool age
general underdevelopment of speech
psycholinguistic game
empirical research
слухове сприйняття
формування
корекція
діти середнього дошкільного віку
загальний недорозвиток мовлення
психолінгвістична гра
емпіричне дослідження
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Nikolenko L. Forming Auditory Comprehension of Preschoolers with Backwardness in Speech Development By Means of Psycholingistic Game / L. Nikolenko // Наука і освіта. - 2017. - №10. - С.147-153.
Abstract: The formation of auditory comprehension of preschool children is one of the most important tasks of speech therapy, since the failure of this component of phonemic awareness negatively affects the formation of pronunciation and the development of communication skills of a child. The paper presents the results of an experimental study aimed at assessing auditory comprehension of preschool children with backwardness in speech development and searching for the ways to improve it. The experiment involved 54 preschool children with backwardness in speech development attending the kindergarten in the city of Kryvyi Rih who were divided into control and experimental groups and suggested to perform 5 diagnostic tasks. According to the results of their performance, the necessity of the improvement of their auditory comprehension skills was obvious. There has been implemented a specially designed program based on the use of psycholinguistic games into the educational process of the experimental group. At the end of the experiment the reassessment of auditory comprehension was carried out in both groups. The research outcomes have shown that purposefully applied psycholinguistic games contribute to the formation of auditory comprehension of preschool children with backwardness in speech development. Формування слухового сприйняття у дітей середнього дошкільного віку виступає одним із важливих завдань логопедії, оскільки несформованість цієї складової фонематичного слуху негативно впливає на формування звуковимови і розвиток комунікативних навичок дитини у цілому, а за спостереженнями останніх п’яти років, приблизно у 25-30% дошкільнят, які відвідують дитячий садок, виявляються ознаки мовленнєвих порушень, що дезорганізує нервово-психічну діяльність дитини, її поведінку, а в подальшому стає серйозною перешкодою для успішної навчальної діяльності, соціального та пізнавального розвитку. У статті представлено результати емпіричного дослідження з проблеми формування слухового сприйняття дітей середнього дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення засобами психолінгвістичної гри. Основними методами дослідження виступили діагностичні (п’ять діагностичних вправ-завдань для дошкільників), емпіричні (психолінгвістичні ігри та вправи на формування слухового сприйняття та корекцію мовлення дітей середнього дошкільного віку) та математично-статистичні (математична обробка емпіричних даних, t-критерій Стьюдента). Здійснений науковий пошук дав можливість констатувати, що дослідження з проблеми формування мовленнєвих процесів, навичок та дій набули активності у минулому столітті і тривають досі у різних напрямках. Слуховому сприйняттю вчені приділяють значну увагу і вважають його визначальною складовою фонематичного слуху та однією з головних умов становлення правильної вимови. Слухове сприйняття розвивається перш за все як засіб забезпечення спілкування та взаємодії між людьми, впливає на здатність дитини сприймати і відтворювати мовні звуки, чітко і виразно вимовляти слова відповідно до загальноприйнятих літературних норм. Відповідно, слабка сформованість процесів слухового сприйняття перешкоджає розрізненню і відтворенню звуків мови, призводить до того, що у дітей самостійно не формується готовність до звукового аналізу та синтезу, що згодом не дозволяє їм успішно оволодіти грамотою. Особливо яскраво ці проблеми відстежуються у дошкільників із загальним недорозвитком мовлення, а корекційна робота щодо подолання вказаних труднощів за загальноприйнятими методами не дає бажаного результату, тому в рамках даного емпіричного дослідження була розроблена і упроваджена у практику логопедичної роботи програма формування та корекції слухового сприйняття, основу якої склали психолінгвістичні ігрові заняття. Порівняльні результати констатувальної та контрольної діагностики рівня сформованості слухового сприйняття середніх дошкільників показали, що цілеспрямовані психолінгвістичні ігри, застосовувані системно, позитивно впливають на процес формування слухового сприйняття дітей середнього дошкільного віку із загальним недорозвитком мовлення.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6510
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nikolenko.pdf597.04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.