Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6504
Title: Pedagogical Factors of Gifted Children’s Adaptation to the Educational Environment of Primary School
Other Titles: Педагогічні чинники адаптації обдарованих дітей в освітньому середовищі початкової школи
Authors: Molnar, Tetiana
Молнар, Тетяна Іванівна
Lavrenova, Mariia
Лавренова, Марія Василівна
Fenchak, Liubov
Фенчак, Любов Михайлівна
Keywords: gifted children
school adaptation
non-adaptation
educational environment
primary school
обдаровані діти
шкільна адаптація
неадаптація
дезадаптація
освітнє середовище
початкова школа
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Molnar T. Pedagogical Factors of Gifted Children’s Adaptation to the Educational Environment of Primary School / T. Molnar, M. Lavrenova, L. Fenchak // Наука і освіта. - 2017. - №10. - С.106-111.
Abstract: The paper deals with the issue of gifted children’s adaptation to the educational environment of primary school. There have been distinguished 22 gifted children out of 430 according to the following signs of giftedness: cognitive activity and educational motivation, intelligence, creativity. The following types of giftedness have been identified: intellectual, academic (mathematical), artistic (musical, graphic, poetic) and psychomotor (dancing, sports). It has been found that a democratic style of communication contributes to the gifted children’s adaptation, a combination of democratic and authoritative styles leads to the lack of adaptation of children, and the authoritarian style of pedagogical communication causes maladaptation in gifted children. There is a necessity of psycho-pedagogical support of gifted children because the efficient development of adaptation processes in junior school age plays an important role for the formation of creative personality able to interact with the society. Статтю присвячено проблемі адаптації обдарованих учнів у навчально-виховному середовищі початкової школи. Розкрито сутнісний зміст феномену адаптації; визначено критерії адаптації обдарованих учнів до умов початкової школи; описано результати емпіричного дослідження дітей молодшого шкільного віку на предмет виявлення обдарованості та педагогічних чинників їхньої адаптації в освітньому середовищі початкової школи; розроблено практичні рекомендації щодо створення сприятливого середовища для здібних і талановитих школярів в умовах початкової школи. Здійснений аналіз психолого-педагогічної літератури дозволив дійти висновку, що становлення обдарованої особистості в молодшому шкільному віці безпосередньо пов’язане з її адаптацією до умов початкової школи – включенням у нові соціальні стосунки, засвоєнням моральних норм, правил і суспільно значущих цінностей, формуванням особистісних рис, самооцінки, довіри до себе, навчальної мотивації. З’ясовано, що адаптація обдарованих дітей є процесом прояву і розвитку обдарованості та становлення дитячої індивідуальності в освітньому середовищі початкової школи. Тому педагогічними чинниками адаптації обдарованих учнів до умов початкової школи слід вважати сферу взаємин (стосунки з учителями, стосунки з ровесниками, стиль сімейного виховання). Доведено, що діагностування ознак обдарованості та педагогічних чинників адаптації є важливою умовою запобігання дезадаптації обдарованих учнів і вказує вірний напрямок у пошуку засобів педагогічної допомоги обдарованій особистості. Відтак, було розроблено алгоритм емпіричного дослідження дітей молодшого шкільного віку на предмет виявлення обдарованості та педагогічних чинників їхньої адаптації в освітньому середовищі початкової школи. На основі емпіричних даних, отриманих у результаті опитування батьків, учителів та пробної діяльності дітей, за ознаками обдарованості (пізнавальна активність і навчальна мотивація, кмітливість, творчість) виокремлено обдарованих дітей та визначено види обдарованості: інтелектуальну, академічну (математичну), художню (музичну, образотворчу, поетичну) і психомоторну (танцювальну, спортивну). В обдарованих учнів виявлено три рівні адаптації – адаптованість, неадаптованість, дезадаптованість. У вчителів та батьків обдарованих дітей, які застосовували демократичний стиль спілкування, зростали адаптовані діти, поєднання демократичного і авторитарного стилів призвело до неадаптованості дітей, а авторитарний стиль педагогічного спілкування спричинив дезадаптованість обдарованих дітей. Результати дослідження вказують на важливість психолого-педагогічного супроводу обдарованих учнів у навчально-виховному середовищі початкової школи, позаяк ефективне розгортання адаптаційних процесів у молодшому шкільному віці має важливе значення для формування творчої особистості, здатної активно взаємодіяти з соціумом.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6504
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Molnar.pdf613.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.