Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6215
Назва: Формування морально-творчого компонента особистості учня молодшого шкільного віку (на матеріалі художньої спадщини М. Коцюбинського)
Інші назви: Формирование нравственно-творческого компонента личности ученика младшего школьного возраста (на материале художественного наследия М. Коцюбинского)
Formation of moral and creative components of the primary school pupil´s personality (based on M.Kotsubinsky´s artistic heritage)
Автори: Барнич, О. В.
Ключові слова: literary heritage
individual moral experience
creativity
creative potential
moral and creative component
індивідуальний моральний досвід
художня спадщина
творчі здібності
креативний потенціал
морально-творчий компонент
Дата публікації: 2014
Видавництво: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Бібліографічний опис: Барнич О. В. Формування морально-творчого компонента особистості учня молодшого шкільного віку (на матеріалі художньої спадщини М. Коцюбинського) / О. В. Барнич // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 6. – С. 160-164.
Короткий огляд (реферат): The article is devoted to the formation of moral and creative components of the primary school pupil´s personality (based on M. Kotsubinsky´s artistic heritage). The attention is focused on the analysis of the teacher´s creative heritage with the purpose to define his moral and creative capacity. Analysis of certain compositions was carried out in accordance with the system of selected criteria: - emotional and expressive richness; - imagery, clarity and relevance of the story issues; - accessibility for understanding by a child of primary school age; - moral and ethical filling of the content; - the presence of the cognitive component. We consider the specifics of the work organization on the development of primary school pupil´s creative abilities and enrichment of his individual moral experience, the development of his speech and communication skills. In this connection, it is recommended to use the system of methods that are characteristic for M.M. Kotsubinsky's artistic her-tage: - integrative unity of systems "word - visual image", "word - musical sound", etc.; - actualization of the previous experience in order to stimulate recombinatorial processes; - optimal organization of the prognostic activities based on personal experience; - emphasis on the details of the perceived material; - stimulation to co-creation. An integrated approach to the formation of moral and creative components of the primary school pupil´s personality, which includes both the use of the multi-functional potential of M.M. Kotsubinsky's creative heritage and the pedagogical creativity of a teacher, contributes to the optimal development of both the pupil's creative abilities and the for- mation of his individual moral experience. The research results confirm it. In addition, Kotsubinksy's works of art are consistent with the system of the allocated criteria and have all necessary data in order to update and enrich the individual moral experience of a pupil, to develop creative abilities by means of including a child in a particular situation, stimulating to predictive and analytical activities. Статтю присвячено проблемі формування морально-творчого компонента особистості учня молодшого шкільного віку (на матеріалі художньої спадщини М. Коцюбинського). Було акцентовано увагу на аналізі твор- чої спадщини педагога з метою визначення її морально-творчого потенціалу. Розглянуто специфіку організації роботи з розвитку творчих здібностей та збагачення індивідуального морального досвіду особистості учня молодшого шкільного віку, розвитку його мовленнєво-комунікативних здібностей.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6215
Розташовується у зібраннях:2014

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Barnych.pdf477.63 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.