Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6215
Title: Формування морально-творчого компонента особистості учня молодшого шкільного віку (на матеріалі художньої спадщини М. Коцюбинського)
Other Titles: Формирование нравственно-творческого компонента личности ученика младшего школьного возраста (на материале художественного наследия М. Коцюбинского)
Formation of moral and creative components of the primary school pupil´s personality (based on M.Kotsubinsky´s artistic heritage)
Authors: Барнич, О. В.
Keywords: literary heritage
individual moral experience
creativity
creative potential
moral and creative component
індивідуальний моральний досвід
художня спадщина
творчі здібності
креативний потенціал
морально-творчий компонент
Issue Date: 2014
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Барнич О. В. Формування морально-творчого компонента особистості учня молодшого шкільного віку (на матеріалі художньої спадщини М. Коцюбинського) / О. В. Барнич // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2014. – № 6. – С. 160-164.
Abstract: The article is devoted to the formation of moral and creative components of the primary school pupil´s personality (based on M. Kotsubinsky´s artistic heritage). The attention is focused on the analysis of the teacher´s creative heritage with the purpose to define his moral and creative capacity. Analysis of certain compositions was carried out in accordance with the system of selected criteria: - emotional and expressive richness; - imagery, clarity and relevance of the story issues; - accessibility for understanding by a child of primary school age; - moral and ethical filling of the content; - the presence of the cognitive component. We consider the specifics of the work organization on the development of primary school pupil´s creative abilities and enrichment of his individual moral experience, the development of his speech and communication skills. In this connection, it is recommended to use the system of methods that are characteristic for M.M. Kotsubinsky's artistic her-tage: - integrative unity of systems "word - visual image", "word - musical sound", etc.; - actualization of the previous experience in order to stimulate recombinatorial processes; - optimal organization of the prognostic activities based on personal experience; - emphasis on the details of the perceived material; - stimulation to co-creation. An integrated approach to the formation of moral and creative components of the primary school pupil´s personality, which includes both the use of the multi-functional potential of M.M. Kotsubinsky's creative heritage and the pedagogical creativity of a teacher, contributes to the optimal development of both the pupil's creative abilities and the for- mation of his individual moral experience. The research results confirm it. In addition, Kotsubinksy's works of art are consistent with the system of the allocated criteria and have all necessary data in order to update and enrich the individual moral experience of a pupil, to develop creative abilities by means of including a child in a particular situation, stimulating to predictive and analytical activities. Статтю присвячено проблемі формування морально-творчого компонента особистості учня молодшого шкільного віку (на матеріалі художньої спадщини М. Коцюбинського). Було акцентовано увагу на аналізі твор- чої спадщини педагога з метою визначення її морально-творчого потенціалу. Розглянуто специфіку організації роботи з розвитку творчих здібностей та збагачення індивідуального морального досвіду особистості учня молодшого шкільного віку, розвитку його мовленнєво-комунікативних здібностей.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/6215
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Barnych.pdf477.63 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.