Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5956
Назва: Професійна підготовка педагогів дошкільних установ у Франції: загальні особливості
Інші назви: Training preschool teachers in France: general characteristics
Автори: Мельник, Наталія Іванівна
Melnyk, Nataliia
Ключові слова: професійна підготовка фахівців дошкільної освіти
система організації навчання майбутніх дошкільних педагогів
концептуальні засади професійної підготовки
training preschool education specialists
the system of education of future preschool teachers
concep-tual principles of training preschool teachers
Дата публікації: 2015
Видавництво: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Бібліографічний опис: Мельник Н. І. Професійна підготовка педагогів дошкільних установ у Франції: загальні особливості / Н. І. Мельник // Наука і освіта. - 2015. - №9. - С.131-138.
Короткий огляд (реферат): У статті охарактеризовано особливості професійної підготовки педагогів дошкільних навчальних закладів у Франції. Автором проаналізовано особливості поняття «професійна компетентність дошкільних педагогів» та його змістове значення в працях європейських дослідників професійної підготовки майбутніх фахівців дошкільної освіти та в працях вітчизняних компаративістів, доведено тотожність означеного ви-значення з поняттям «професійна компетентність фахівців дошкільної освіти (вихователів)». Визначено, що тотожним поняттю «дошкільний педагог», яке вживається в європейській науковій педагогічній літературі у французькій періодиці є термін «педагог дошкільної установи». У статті проаналізовано особливості дошкільної освіти у Франції до та після 1989 року, визначено яким чином реформування систем дошкільної та початкової освіти 1991-92 рр. вплинуло на професійну підготовку фахівців відповідних галузей. Автором підсумовано, що основними особливостями професійної підготовки майбутніх дошкільних педагогів у Франції є не лише налагоджена система організації освітнього процесу у вищій школі, але й комплексна реалізація по-дальшого навчання та професійного розвитку, що забезпечує якість дошкільної освіти в країні. .The article is focused on the forms, methods and means of forming preschool teachers’ professional competence in higher education in France. The conceptual features of the notion of “professional competence of preschool teachers” and its semantic meaning in the works of European researchers of training future specialists of preschool education and in the works of domestic comparativists are reviewed. In the article peculiarities of pre-school education in France be-fore and after 1989 are described. According to the new system, it was expected that the groups of 5-year-old children who graduate from “mother schools” join the classes of children of the first and second years of primary schools. Ac-cording to the new division, preschool education was included in the basic cycle of studying. It has been determined how the restructuring of preschool and primary education systems in 1991-92 influenced professional training of spe-cialists. The restructuring of preschool and primary education systems implies that preschool and primary school teach-ers should be trained primarily at universities during five years’ time. Nowadays, no matter where future teachers will work, at “mother schools” or primary schools, their training lasts for five years at pedagogical universities. Graduates who have obtained a degree in preschool and primary education have the right to choose their place of employment – “mother schools” or primary schools; they can change their places of employment depending on professional growth. Moreover, preschool teachers have an opportunity to become head teachers, resource teachers, school counselors, school inspectors, secondary school or university teachers, in case they successfully pass internal professional compe-tence examinations. It was concluded that professional training of future preschool teachers in France is characterized by the organized system of educational process at universities and integrated implementation of further training and professional development which provide high-quality preschool education in the country
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5956
Розташовується у зібраннях:2015

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Melnyk.pdf302.38 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.