Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5825
Title: Організація, цілі та соціокультурні особливості навчання іноземних мов у системі післядипломної освіти дорослих
Other Titles: Организация, цели и социокультурные особенности обучения иностранным языкам в системе последипломного образования взрослых
Organization, goals and sociocultural characteristics of foreign languag- es teaching in the system of postgraduate education for adults
Authors: Якубенко, Василь Миколайович
Якубенко, Василий Николаевич
Yakubenko, Vasyl
Захарчук, Мар’яна Євгенівна
Захарчук, Марьяна Евгеньевна
Zakharchuk, Mariana
Арабська, Катерина Любомирівна
Арабская, Екатерина Любомировна
Arabska, Kateryna
Keywords: післядипломна освіта
освіта дорослих
підвищення кваліфікації
навчання іноземних мов
принцип навчання
последипломное образование
образование взрослых
повышение квалификации
обучение иностранным языкам
принцип обучения
postgraduate education
adult education
improvement of professional skills
foreign languages teaching
teaching principle
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Якубенко В. М. Організація, цілі та соціокультурні особливості навчання іноземних мов у системі післядипломної освіти дорослих / В. М. Якубенко, М. Є. Захарчук, К. Л. Арабська // Наука і освіта. - 2015. - №8. - С.223-228.
Abstract: У статті розглянуто ціль організації навчання іноземних мов у процесі підвищення кваліфікації, а також охара- ктеризовано комунікативний метод як пріоритетний у системі освіти дорослих у контексті сучасного суспільного розвитку. Виокремлено теоретичні принципи навчання, що необхідні для іншомовної підготовки слухачів та розкрито їхню сутність. Проаналізовано роботу Лінгвістично-освітнього центру, який створено з метою надання освітньої та методично-консультативної допомоги громадянам, зокрема науковцям, викладачам та студентам університету з вивчення іноземних мов. В статье рассмотрена цель организации обучения иностранным языкам в процессе повышения квалифика- ции, а также охарактеризован коммуникативный метод как приоритетный в системе образования взрослых вконтексте современного общественного развития. Выделены теоретические принципы обучения, которые необ- ходимы для иноязычной подготовки слушателей и раскрыта их сущность. Проанализирована работа Лингвис- тического образовательного центра, который создан с целью предоставления образовательной и методико- консультативной помощи гражданам, в том числе ученым, преподавателям и студентам Национального уни- верситета «Львовская политехника» по изучению иностранных языков. Цель деятельности Центра – создание условий для изучения иностранных языков в системе последипломного образования, в которой дополнительное языковое образование взрослых выполняет три взаимосвязанные функции: 1) компенсаторную – ликвидация пробелов в базовом образовании; 2) адаптивную – оперативная подготовка к изменениям в образовательной и общественной жизни; 3) развивающую – обеспечение общекультурного развития, обогащения новыми знания- ми, удовлетворение многогранных познавательных интересов и потребностей личности. Выявив особенности обучения английскому языку в системе последипломного образования взрослых, проанализировав ряд принци- пов обучения, которые необходимы для иноязычной подготовки слушателей и раскрыв их сущность, рассмот- рев цель организации обучения иностранным языкам в процессе повышения квалификации, очертив общие требования рынка образовательных услуг, мы пришли к таким выводам. Особый акцент в обучении иностран- ному языку сделан на развитие коммуникативных умений и способностей, овладение определенным набором речевых компетенций, которые специалист сможет использовать в своей профессиональной деятельности с учетом требований современного рынка труда.The article deals the target of organization of foreign languages teaching in the process of improvement of profes- sional skills. It also describes communicative method as preferential in education of adults in the context of modern social development. There have been determined the theoretical principles of training required for foreign languages teaching of students and their essence have been revealed. The work of Linguistic Educational Centre has been ana- lyzed. It has been created to provide educational, methodological and consultative services to citizens, including scien- tists, professors and students studying foreign languages. The goal of the Centre is to create conditions for foreign lan- guages learning in post-graduate education, where additional adult linguistic education has three interrelated functions: 1) compensatory – elimination of gaps in basic education; 2) adaptive – efficient and flexible preparation for changes in education and public life; 3) developmental – providing general cultural development, enrichment of new knowledge, meeting cognitive multifaceted interests and needs of individuals. Having identified the peculiarities of teaching English in a system of post-graduate education of adults, having analyzed a number of principles of training required for foreign languages teaching of students, having revealed their essence, having considered the target of organization of foreign languages teaching in the process of improvement of professional skills and having outlined general requirements of the educational market, we have come to the following conclusions. Particular emphasis of foreign languages teaching is put upon the development of communicative skills and abilities, mastery of a certain set of communicative competen- cies that a specialist will use in his/her professional activities taking into account the requirements of the modern labour market.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5825
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Yakubenko.pdf259.14 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.