Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5710
Назва: Використання кейс-методу в психологічній підготовці студентів аграрних ВНЗ
Інші назви: Using case-method in psychological training of students of agricultural universities
Автори: Полозенко, Оксана Василівна
Polozenko, Oksana Vasylivna
Ключові слова: кейс-метод
психологічна підготовка
фахівець аграрної галузі
кейс-метод
психологическая подготовка
специалист аграрной отрасли
case-method
psychological training
a specialist agricultural sector
Дата публікації: 2015
Видавництво: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Бібліографічний опис: Полозенко О. В. Використання кейс-методу в психологічній підготовці студентів аграрних ВНЗ / О. В. Полозенко // Наука і освіта. - 2015. - №8. - С.117-121.
Короткий огляд (реферат): У статті розглянуто проблему використання кейс-методу для формування психологічної готовності майбутніх фахівців аграрної галузі до професійної діяльності. Акцентовано увагу на сутності кейс-методу як методу навчання і форми організації навчально-пізнавальної діяльності студентів, як дидактичної технології, що використовується в процесі фахової підготовки. Розкрито потенціал та особливості використання кейс- методу в процесі психологічної підготовки майбутніх фахівців аграрної галузі до професійної діяльності. .Case study is considered as a method of active problematic situational analysis based on teaching students by means of solving specific psychological problematic situations (case studies), in the content of which professionally significant psychological problems are integrated. This technique is very significant for the process of preparing future professionals in the sphere of agriculture, because case study involves such teaching methods as modeling, system anal- ysis, problem method, cognitive experiment, method of description, method of trials and errors, method of collective noting, solving creative tasks, etc. From the epistemological point of view, case study is characterized by the following peculiarities: ambiguousness of the obtained task; diversity of knowledge sources; creative cognitive process, which involves mutual creative work of students and a teacher; team working, which involves views exchange, brainstorming, gaming interaction, etc.; intensive process of acquiring knowledge due to the immersion into a situation. The main re- quirement to case study is its practical direction. Real psychological situations, which agriculture specialists may face in their everyday and professional activities, can act like cases. In order to organize a case study method a Psychology teacher should create a bank of psychological cases. These can be situations of psychologists’ therapeutic or consulting practice presented in specialized literature of internet recourses. The usage of video cases is efficient in the process of psychological training of future agriculture specialists as well. A teacher can use methodically considered selection of situations from feature and documentary films.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5710
Розташовується у зібраннях:2015

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Polozenko.pdf282.83 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.