Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5709
Title: Художньо-дизайнерська інтерпретація твору мистецтва в архітектурному середовищі
Other Titles: Художественно-дизайнерская интерпретация произведений искусства в архитектурной среде
Art and design interpretation of works of art in the architectural environment
Authors: Письміченко, Олександр Іванович
Письмиченко, Александр Иванович
Pysmichenko, Oleksandr Ivanovych
Keywords: арт-об’єкт
твір мистецтва в середовищі
художньо-дизайнерські методи
арт-дизайн
дизайн-інтерпретація
арт-объект
произведение искусства в среде
художественно-дизайнерские методы
арт-дизайн
дизайн-интерпретация
art object
a work of art in the environment
artistic and design methods
art design
design-interpretation
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Письміченко О. І. Художньо-дизайнерська інтерпретація твору мистецтва в архітектурному середовищі / О. І. Письміченко // Наука і освіта. - 2015. - №8. - С. 112-116.
Abstract: У статті розглядаються особливості художньо-дизайнерської інтерпретації твору мистецтва в архіте- ктурному середовищі. Обґрунтовується, що загальна «дизайнерізація» сучасного життя обумовлює появу проблеми поновлення дизайнерської культури та виявляє проблему нової інтерпретації творів мистецтва в архітектурному середовищі. В статье рассматриваются особенности художественно-дизайнерской интерпретации произведений искус- ства в архитектурной среде. Выяснено, что общая «дизайнеризация» современной жизни обуславливает по- требность в обновлении дизайнерской культуры, в новой интерпретации произведений искусства в архитектур- ной среде. Одним из шагов на пути к решению данной проблемы выступает теоретическое обеспечение мето- дики художественно-дизайнерской интерпретации произведений искусства в архитектурной среде. Приоритет- ным является ориентирование этого направления в сферу изобразительного искусства, профессиональной под- готовки будущих художников и дизайнеров. В раскрытии особенностей художественно-дизайнерской интер- претации произведений искусства в архитектурной среде определены некоторые тенденции в сфере арт- дизайна среды: исключение стилистических унификаций; приоритет «универсальной функциональности»; под- держка новой материальной технологии; отказ от ограничений в двумерности плоскости, линейной перспективе и т. п.; ориентирование на динамичность восприятия трехмерного единства; сочетание перспектив с разных точек зрения; активное введение рельефа; экспансия живописного пространства в архитектурное. Сущность художественно-дизайнерской деятельности в архитектурной среде заключается в художественно-осмысленном синтезе предметно-пространственных реалий и образа жизни, проектного преобразования прагматических за- просов в эстетические ценности. Подчеркивается, что понятия «произведение искусства» и «арт-объект» не идентичны. Произведение искусства необходимо рассматривать как обобщающую деталь, которая ведет к це- лостности; особый тип реальности, симбиоз пространства и времени в форме художественного образа, которые формируют собственную среду с собственным эмоционально-эстетическим наполнением, временно- пространственной организацией. Арт-объект необходимо рассматривать как «абстрактную визуальность», в которой зашифровано художественное сообщение, которое каждый раз по новому раскрывается каждому зри- телю; как симулякры, универсальные эстетические коды; метаобьекты-ощущения, которые устанавливают мост между личностью и абсолютом. Акценты смещены с процесса создания арт-объекта на процесс его интерпре- тации. Особенности художественно-дизайнерской интерпретации произведений искусства в архитектурной среде проявляются в нарушении устоявшихся норм и стереотипов для активизации процесса художественной коммуникации и формирования личностных эстетических отношений среды и индивидуума. В перспективах дальнейших исследований очерчена потребность выработки методики дизайнерской «Я-экспансии» в совре- менной среде, направленной на активизацию смыслов среды и предоставления им личностного смысла.Distinctive features of art and design interpretation of a work of art in the architectural environment are considered in the article. It is defined, that the total “designerization” of modern life causes the need for renovation of design cul- ture and new interpretation of works of art in the architectural environment. It is determined that one of the steps to- wards solving these problems is providing theoretical techniques of art and design interpretation of a work of art in the architectural environment. On the basis of the reviewed literature it is defined that researches in the field of design of the environment in terms of interpreting the language of surrounding reality into the language of artistic images, learn- ing and mastering the laws and rules of this language by the specialists of different artistic disciplines are relevant. The orientation of this direction into the sphere of fine arts, professional training of future artists and designers is determined as the priority. According to the purpose of the study, which involves revealing distinctive features of art and design interpretation of a work of art in the architectural environment, certain trends in art and design of surroundings are iden- tified. They are exclusion of stylistic unification; a priority to “universal functionality”; new material technology sup- port; rejection of restrictions on two-dimensionality of flatness, linear perspective, etc; targeting to the dynamic percep- tion of three-dimensional unity; combination of perspectives from different points of view; an active introduction of relief; expansion of picturesque space into architectural one. The essence of artistic design in the architectural environ- ment is in artistic and conscious synthesis of the subject and spatial realities and lifestyles, project transformation of pragmatic requests into aesthetic values. It is emphasized that the concepts of “work of art” and “art object” are not identical. A work of art should be considered as a generalizing detail, that leads to the integrity, as a special type of real- ity, symbiosis of space and time in the form of an artistic image that form their own environment with their own emo- tional and aesthetic content, time and spatial organization. An art object should be considered as “an abstract visuality” in which an artistic message is encrypted. It reveals to every spectator in a new way every time, as simulacra, universal aesthetic codes, which make a bridge between an individual and the absolute. Accents are removed from the process of creating an art object to the process of its interpretation. Distinctive features of art and design interpretation of a work of art in the architectural environment manifest themselves in violation of established norms and stereotypes for promoting the process of artistic communication and formation of personal aesthetic relationships between the environment and an individual. In the perspective for further research, the need for developing methods of design “self-expansion” in to- day’s environment aimed at intensifying meanings of the environment and giving them personal meaning is outlined.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5709
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Pismichenko.pdf237.07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.